موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/162101 :کد

پهپاد یافا و افشای ضعف سامانه‌های دفاعی

پهپاد یافا و افشای ضعف سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی

  پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ — ۰۵:۵۶
تعداد بازدید : ۳۹   
 تحلیل ایران -پهپاد یافا و افشای ضعف سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی

پهپادی که بامداد روز جمعه تل‌آویو را هدف قرار داد نشان‌دهنده ضعف سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی در قبال هواپیماهای بدون سرنشین بود.

به گزارش تحلیل ایران  قریب به ۱۰ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد؛ جنگی که بیزاری عیان و پهناور جهانی از رژیم اشغالگر قدس و حامیانش را به دنبال داشته است.

 

یمنی‌ها از اضلاع مهم محور مقاومت وقتی دیدند سازمان ملل متحد در متوقف کردن جنایت‌های صهیونیست‌ها در ناامیدی به سر می‌برد، قدرت‌های غربی هم نه تنها خواست حقوق بشری را ترک کردند بلکه در کنار تل‌آویو در نسل‌کشی علیه غزه قرار گرفتند، کشورهای عربی نیز هیچ اقدامی برای دفاع از مردم غزه انجام ندادند، گروه‌های مقاومت در کنار مردم غزه قرار گرفتند و به حملات مستقیم به رژیم صهیونیستی پرداختند، این گروه‌ها از نوامبر گذشته یعنی یک ماه پس از آغاز جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه به طور مستقیم با ارتش رژیم اشغالگر قدس وارد جنگ شدند.

 

هدف قرار دادن کشتی‌های عازم اراضی اشغالی اولین اقدام مدبرانه یمنی‌ها بود. حوثی ها با این اقدام قصد داشتند هزینه اقتصادی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه را بالا ببرند و نارضایتی در درون اراضی اشغالی را از این جنگ افزایش دهند.

 

بعد از هدف قرار دادن کشتی‌های عازم اراضی اشغالی، بامداد روز جمعه ۲۹ تیر یمن با پهپاد «یافا» منطقه اشغالی یافا که به تل آویو معروف است را مورد هدف قرار داد. این اولین بار بود که تل‌آویو از طریق پهپاد و از یمن مورد هدف قرار گرفت. پهپاد مورد اشاره از یمن و از راه دریا پرواز کرده و به تل آویو رسیده است. در این حمله پهپادی یک صهیونیست کشته و هشت نفر مجروح شدند.

 

سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن هم در سخنرانی دیروز خود تاکید کرد که پهپاد یافا که تل آویو را هدف قرار داد، به طور کامل در یمن ساخته شد و نام آن را برادران فلسطینی انتخاب کردند. بر خلاف ادعای دیگران در کشورهای دیگر ساخته و یا شلیک نشد.

 

پهپاد یافا و افشای ضعف سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی

 

این گزارش به بررسی و مرور جزئیات پهپادهای حوثی ها، پیامدهای حمله پهپادی یمن علیه تل‌آویو و واکنش رسانه‌ها و شخصیت‌های صهیونیستی به حمله پهپادی انصار الله یمن به تل آویو پرداختیم که مشروح آن در ادامه گزارش می‌آید؛

 

پهپادهای حوثی ها؛ از مرصاد تا یافا

 

حوثی ها می‌گویند که آنها با یک پهپاد یافا با برد فوق العاده و قابلیت رادارگریزی تل آویو را هدف قرار دادند. تحلیلگرانی که ضبط پرواز این پهپاد را مطالعه کرده اند، معتقدند که این پهپاد شبیه صماد -۳ است. طول این پهپاد ۲.۸ متر، طول بال ۴.۵ متر، برد پروازی ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.

 

سری صماد شامل پهپادهای دیگری مانند صماد -۱، پهپاد شناسایی با طول بال ۳.۵ متر و برد پرواز ۵۰۰ کیلومتر است. صماد -۴ که می‌تواند دو بمب هدایت نشده را زیر بال‌های خود حمل کند. طول آن حدود ۳ متر، طول بال‌های آن ۵ متر، برد پروازی آن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر و قابلیت حمل تا ۵۰ کیلوگرم را دارد.

 

همچنین حوثی ها از پهپادهای کامیکازه Qasef-۱ و Qasef-۲K استفاده می‌کنند؛ پهپادهای ساده و ارزان قیمت که مجهز به کلاهک ۳۰ کیلوگرمی هستند. طول آنها حدود ۳ متر، طول بال‌ها ۳.۲۵ متر و برد پروازی آنها بیش از ۱۰۰ کیلومتر است. آنها با واعد، یکی دیگر از مهمات پرسه زن حوثی با ویژگی‌های مشابه پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی (طول ۳.۵ متر، طول بال‌ها ۲.۵ متر، وزن ۲۰۰ کیلوگرم، سرجنگی ۵۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت تا ۱۸۵ کیلومتر در ساعت) تکمیل می‌شوند.

 

زَرّادخانه این جنبش نیز شامل پهپادهای شناسایی سری مرصاد -۱ و مرصاد -۲ است که کارشناسان معتقدند بر اساس مهندسی معکوس بوئینگ RQ-۲۱s Blackjack - یک هواپیمای بدون سرنشین به طول ۲.۵ متر، وزن ۳۷ تا ۶۱ کیلوگرم و طول بال‌ها ساخته شده اند. ۴.۹ متر، برد پرواز ۹۳ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت.

 

اثبات ضعف رژیم صهیونیستی بیش از گذشته

 

علنی شدن ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی، مصمم‌تر و منسجم‌تر شدن مقاومت در دفاع از غزه، اثبات روند رو به رشد قابلیت نظامی یمن و استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل بازیگران مقاومت از پیامدهای مهم اقدام پهپادی یمنی‌ها است.

 

ضعف دفاعی رژیم صهیونیستی پیش از این در مقابل طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران و همچنین حملات مکرر حزب‌الله لبنان ثابت شده بود، اما اقدام یمنی‌ها این ضعف را برجسته‌تر کرد؛ چنانچه سران این رژیم از جمله لاپید و بن گویر اعتراف کردند که امنیت رژیم صهیونیستی از دست رفته است.

 

اخیراً پهپاد هُدهد حزب‌الله لبنان بدون شناسایی شدن، مناطق وسیعی از فلسطین اشغالی را رصد، فیلم‌برداری و عکس‌برداری کرد و بازگشت. مقاومت عراق نیز به اهدافی در حیفا یا ایلات حمله کردند. حمله پهپادی یمنی‌ها نفوذپذیری و آسیب‌پذیر بودن آسمان فلسطین اشغالی را بیش از اقدامات حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق نشان داد زیرا بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را تا عمق تل‌آویو طی کرد بدون اینکه مورد شناسایی قرار گیرد.

 

پهپادی که تل‌آویو را هدف قرار داد ساخته یمنی‌ها است. رسانه‌های صهیونیستی در تشریح این حمله نوشتند این حمله، در سطح فنی، نشان‌دهنده ضعف سامانه دفاع هوایی رژیم اشغالگر قدس در قبال هواپیماهای بدون سرنشین بود که با سرعت کمتر و در ارتفاع کمتری پرواز می‌کنند.

 

حمله پهپادی یمنی‌ها به عمق تل‌آویو همزمان با حملات حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق، غافلگیری و عصبانیت شدید صهیونیست‌ها از انسجام و یکپارچگی مقاومت در دفاع از غزه را نشان داد. سید عبدالملک الحوثی در سخنرانی روز گذشته خود مطرح کرد: «اسرائیل خود را در یک بن بست واقعی و مشکل خطرناک و در برابر معادله جدیدی که تاثیر زیادی بر آن دارد، یافته است. آمریکا، انگلیس و همپیمانان آمریکایی و مزدوران عرب آن در جلوگیری از رسیدن تهدید به رژیم دشمن شکست خورده اند. عملیات یافا یک ضربه روحی بزرگ به دشمن بود و حالتی از رعب و وحشت و نگرانی در محافل دشمن به وجود آورد، حجم این ضربه و تاثیرگذاری و بازتاب آن، روشن و فراتر از تلاش‌ها برای کاستن از اهمیت آن است.»

 

همچنین حزام الاسد از رهبران انصارالله یمن اعلام کرده است: «عملیات‌های جدیدی پس از عملیات تل‌آویو در راه است و این تا زمان توقف جنگ غزه ادامه خواهد داشت.»

 

واکنش رسانه‌ها و شخصیت‌های صهیونیستی به حمله پهپادی یمن به تل آویو

 

پایگاه خبری عبری زبان اخبار المیدان تاکید کرد: «اگر نفوذ به حریم هوایی اسرائیل صورت گرفته باشد این مایه شرم و ننگ است و اگر این نفوذ تشخیص داده نشده باشد، این یک شکست دسته جمعی است و اگر نفوذ به حریم هوایی صورت گرفته باشد و تشخیص هم داده نشده باشد و اکنون این مسئله مخفی نگه داشته شود، این یک ورشکستگی و ناتوانی کامل است.»

 

ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم گفت: «ما امنیت در اسرائیل را به طور کامل از دست دادیم و همه خطوط قرمز زیر پا گذاشته شده است.»

 

هرتزی هلیوی رئیس ستاد کل ارتش صهیونیستی مطرح کرد: «این رژیم هم اکنون در حال برآورد اوضاع با مقامات ارشد ارتش پس از حمله به تل آویو است.»

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :