موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/163731 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد

اتهام مدیرعامل تلگرام مشخص شد

  دوشنبه ۰۵ شهریور ۱۴۰۳ — ۲۱:۵۶
تعداد بازدید : ۳۵   
 تحلیل ایران -اتهام مدیرعامل تلگرام مشخص شد

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی پلیس فرانسه گزارشی درباره اتهام مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام منتشر کرده است.

به گزارش تحلیل ایران ، خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی پلیس نوشت پاول دوروف، بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام به اتهام عدم همکاری در زمینه جرائم سایبری و مالی در این پیام‌رسان تحت تحقیقات قرار دارد. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم امروز مدعی شد بازداشت دوروف بخشی از تحقیقات قضائی است و با انگیزه‌های سیاسی انجام نشده است. 

بیانیه ماکرون در شبکه ایکس (توییتر سابق) نخستین تأییدیه رسمی از سوی دولت فرانسه درباره بازداشت او قلمداد می‌شود. 

دو روز پیش رسانه‌ها گزارش داده بودند پاول دوروف بنا به دلیل اتهامات متعدد در ارتباط با نحوه اداره این پیام‌رسان اجتماعی دستگیر شده است. 

رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌ بودند دوروف بعد از فرود آمدن هواپیمایش در فرودگاه «بورژه» در بیرون از پاریس بازداشت شده است. 

در آن گزارش‌ها ادعا شده بود وی با اتهاماتی نظیر تروریسم، قاچاق، توهمات توطئه، کلاهبرداری و پولشویی روبرو است. 

عدم تٔأیید رسمی بازداشت مدیرعامل تلگرام باعث گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره دلیل این اقدام شده بود. ماکرون گفت که بعد از بازداشت دوروف «اطلاعات غلطی» درباره فرانسه در فضای مجازی خوانده است. 

ماکرون نوشت: «دستگیری مدیرعامل تلگرام در خاک فرانسه به عنوان بخشی از تحقیقات قضایی صورت گرفته است. این تصمیم به هیچ عنوان سیاسی نیست. تصمیم‌گیری به عهده قضات است.»

دوروف ۳۹ ساله که در سال‌های گذشته به عنوان «مارک زاکربرگ روسیه» شهرت یافته بود تابعیت دوگانه فرانسوی و اماراتی دارد. 

در حالی که مجله فوربس ثروت او را ۱۵.۵ میلیارد دلار تخمین زده است دوروف در ماه آوریل مدعی شده بود که برخی دولت‌ها در تلاش هستند او را تحت فشار قرار دهند.

او با وجود این گفته بود که این برنامه بایستی بستری خنثی باقی بماند و به یک «بازیگر ژئوپولتیک» تبدیل نشود. 

دیمیتری مدودوف معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه روز شنبه در اولین واکنش دولت مسکو به بازداشت پاول دوروف در فرانسه گفته بود اشتباه او این بود که خاک روسیه را ترک کرد.

مدودوف، با یادآوری گفت‌وگوی دولت روسیه گفته بود که او تمایلی به همکاری با سازمانهای مجری قانون این کشور درباره جرائم جدی نداشت و در نهایت روسیه را ترک کرد. 

وی تاکید کرد، دوروف می‌خواست یک شهروند جهانی باشد و زندگی دور از وطن را ترجیح داد.  

معاون شورای امنیت روسیه افزود: او اشتباه محاسباتی کرد. دشمنانی که الان مشترکا داریم او را یک روس و بنابراین یک فرد غیرقابل پیش بینی و خطرناک می‌دانند.

 

ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا و مالک شبکه اجتماعی ایکس هم در صفحه شخصی خود با انتقاد از اقدام مسئولان فرانسوی با نوشتن عبارت «آزادی» به فرانسوی، مفهوم آزادی در فرانسه را زیر سؤال برد.

شبکه پیام‌رسان تلگرام در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مدیر این شبکه سفرهای متعددی به اروپا داشته است زیرا «چیزی برای پنهان‌کردن ندارد». 

مسئولان تلگرام در اولین واکنش خود به بازداشت مدیر این پیام‌رسان تصریح کرده‌اند که مدیر تلگرام، مسئولیتی در قبال سوءاستفاده دیگران از این شبکه ندارد. آن‌ها اتهامات وارده به مدیر این شبکه اجتماعی را «مضحک» توصیف کرده‌اند.

منتقدان تلگرام معتقدند این شبکه اجتماعی به دلیل عدم نظارت‌های کافی بر پیام‌ها به محملی برای استفاده گروه‌هایی تبدیل شده که امکان استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها را ندارند.

مدیرعامل تلگرام سال ۲۰۱۵ برخی اتهام‌های واردشده به این پیام‌رسان مبنی بر اینکه به بستری برای گروه داعش تبدیل شده است را رد کرده است. 

دوروف در آن زمان گفته بود: «حریم خصوصی مهم‌تر از ترس ما از وقوع اتفاقات بدی مانند تروریسم است.»

پاول دوروف تلگرام را سال ۲۰۱۳ با برادرش نیکلای راه‌اندازی کرد. گفته می‌شود این پیام‌رسان در حال حاضر بیش از ۹۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :