موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی مسکن

a/164391 :کد

جزییات ساخت مسکن در تهران اعلام شد

مریم گلباز

  دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ — ۱۵:۱۰
تعداد بازدید : ۳۳   
 تحلیل ایران -جزییات ساخت مسکن در تهران اعلام شد

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص اقدامات صورت گرفته در بحث مسکن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تحلیل ایران، شهرداری تهران با ایجاد قرارگاه مسکن به دنبال رفع مانع‌زدایی‌ها در زمینه مسکن بود. شهرداری ساخت 200 هزار واحد مسکونی را با همکاری سایر نهادها کلنگ‌زنی کرد و به گفته مدیران شهری این پروژه‌ها ۳ساله است.در خصوص آخرین وضعیت ساخت واحدهای مسکونی با مهدی هدایت رئیس سازمان نوسازی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.شهرداری چرا به موضوع ساخت مسکن ورود کرده است؟باتوجه‌به وضعیت نامناسب مسکن در شهر تهران و شرایط ناگوار شهروندان برای تأمین آن، با وجود مسائل مصرح وزارت راه و شهرسازی دراین‌خصوص شهرداری تهران مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و احساس تعهد در برابر شهروندان با راه‌اندازی قرارگاه مسکن سعی کرد ضمن مانع‌زدایی و تسهیل فرایند تأمین مسکن و در نتیجه رونق تولید آن بخشی از دغدغه‌های شهروندان در حوزه مسکن را کاهش دهد.کدام موانع را برطرف می‌کنید؟در همین راستا شهرداری تهران اراضی مستعد برای احداث مسکن را با همکاری دستگاه‌ها، نهادها و بخش خصوص شناسایی و با مبادله تفاهم‌نامه با متولیان مربوطه اراضی را در فرایند تهیه اسناد توسعه، اخذ مجوزهای مربوطه و شروع ساخت مسکن، کارها را تسهیل می‌کند.شهرداری با تهیه و تصویب طرح بازآفرینی بخش قابل‌توجهی از عرصه‌های شهری که امکان سرمایه‌گذاری و امکانات اجرایی در آن وجود نداشت برای تأمین مسکن در آن ظرفیت‌سازی ایجاد کرد و محدوده‌هایی که پیش‌ازاین به‌عنوان فضاهای بی‌دفاع شهری مکانی برای بروز انواع آسیب‌ها شده بود، به بسترهای توسعه شهر تبدیل کرد.از طرفی با تدوین مشوق‌های بافت فرسوده، شرایط تأمین مسکن در کل شهر تهران را تسهیل کرده است که آمار سال‌های اخیر به‌خوبی نشان می‌دهد که صدور پروانه رشد مناسبی داشته است.
 
صدور پروانه ساختمانی چند درصد رشد کرده است؟راه‌اندازی قرارگاه جهادی مسکن به‌منظور تسهیل فرایند تأمین مسکن، تهیه و تدوین مشوق‌های بافت فرسوده به‌منظور نوسازی بافت و رشد 52 درصدی صدور پروانه سال 1401 نسبت به 1400 و رشد 27 درصدی صدور پروانه در سال 1402 نسبت به سال 1401 را داشته‌ایم. همچنین اراضی مستعد تأمین مسکن و مبادله شناسایی شده است.چند تفاهم‌نامه در این زمینه بسته‌اید؟38 تفاهم‌نامه با نهادها و دستگاه‌ها برای احداث 532620 واحد مسکونی، پیشبرد اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 و پروانه 334 پروژه قرارگاه مسکن به ظرفیت 299715 واحد مسکونی، تهیه و پیگیری تصویب 34 طرح بازآفرینی به مساحت 9 هزار هکتار برای پیشبرد و نوسازی در شهر و ایجاد ظرفیت تولید برای 218772 واحد مسکونی تهاتر عوارض شهرداری با قدرالسهم از پروژه برای جلب مشارکت ذی‌نفعان و تدوین برنامه‌ها لوایح و دستورالعمل‌ها (تسهیلگری امور و رفع موانع تولید مسکن، فروش متری مسکن، تنظیم‌گری، اجاره‌داری و...) انجام شده است.آیا شهرداری بر اساس قانون در این زمینه مانع‌زدایی‌هایی مسکن ورود کرده است؟بر اساس بند 21 ماده 55 قانون شهرداری‌ها احداث بناها و ساختمان‌های موردنظر محل از قبیل رخت‌شورخانه،دستشویی، حمام، کشتارگاه،‌میدان‌ها، باغ کودک، ورزشگاه مطابق اصول صحیح و فنی و اتخاذ تدابیر لازم برای ساختمان‌های ارزان‌قیمت برای افراد بی‌بضاعت تهران وجود دارد.همچنین رفع موانع و تسهیل فرایندهای تأمین مسکن مناسب برای گروه‌های کم‌درآمد با اولویت نوسازی در بافت فرسوده و ناکارآمد از طریق همکاری شهرداری در تأمین زمین و عوارض صدور پروانه با مشارکت مالی و اجرایی سازمان‌ها و نهادهای عمومی، دولتی و بخش خصوصی و امکان فروش متری مسکن و ترویج
روش اجاره‌داری تسهیل شده توسط شهرداری پس از اخذ مصوبه شورای شهر تهران در خصوص شیوه‌نامه چگونگی اجرای آن تا پایان برنامه دیده شده است.همچنین تفاهم‌نامه صدور پروانه ساختمانی در طرح‌های حمایتی صرفاً جهت عملیاتی‌کردن قانون جهش تولید مسکن که ابلاغی وزارت کشور در اسفند 1401 بوده است. این را هم بگویم که بر اساس تبصره 4 ماده 55 قانون شهرداری‌ها موظف‌اند پس از تأیید نقشه‌های معماری و در خصوص درخواست متولی نسبت به صدور پروانه و در مرحله اول و دوم مشتمل بر اجازه کارگاه، تسهیل زمین،آماده‌سازی، تخریب و گودبرداری اقدام کنند.آیا مانع‌زدایی‌ها صورت‌گرفته است؟مدیریت هماهنگ و همکارانه و مانع‌زدایی از همه فرایندهای مربوط به تأمین مسکن، شناسایی ظرفیت‌های تولید مسکن و شناسایی برای فعال‌سازی آنها به‌حداقل‌رساندن زمان و حذف فرایندهای لازم برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن در اولویت‌ قراردادن و به‌کارگیری ابزارهای موردنیاز برای سرعت‌بخشیدن به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد‌، به میدان آوردن امکانات شهرداری تهران (شامل زمین، مجوزها و...) برای تأمین مسکن به‌ویژه مسکن استطاعت‌پذیر، فعال‌کردن اجرای بند 21 ماده 55 قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مسکن افراد بی‌بضاعت صورت‌گرفته است اما ما فقط مانع‌زدایی می‌کنیم و طرف‌های قرارداد باید ساخت‌وساز را انجام دهند. شرح وظایف قرارگاه مسکن را توضیح دهید؟
 
تصویب برنامه عملیاتی مناطق در حوزه تأمین مسکن، جلب حمایت دولت، رفع موانع موجود برای آغاز عملیات ساخت، ‌اتمام و واردشدن واحدهای پروژه‌های مسکن انبوه به فرایند بهره‌داری، مبادله تفاهم‌نامه با ذی‌مدخلان اثرگذار و پروژه‌های بزرگ مسکن، ‌تسهیل و تسریع فرایند صدور پروانه، پیگیری برای تصویب برای طرح‌های بازآفرینی عرصه‌های ناکارآمد و بلااستفاده شهر با تأکید اراضی در تولید مسکن از جمله وظایف این قرارگاه است.آخرین وضعیت پروژه‌ 200 واحد مسکونی به کجا رسید؟25 درصد پروژه‌ها تشکیل پرونده داده‌اند، 28 درصد در مرحله طرح تفضیلی و بر و کف، 5 درصد دستور نقشه، 6 درصد رسید نقشه، 4 درصد تأیید نقشه، 5 درصد وصول عوارض، 8 درصد پیش‌نویس، و 19 درصد در مرحله صدور پروانه هستند.پیگیری صدور پروانه و آغاز عملیات اجرایی 200 واحد مسکونی در دستور کار است و از این تعداد شهرداری فقط 30 هزار واحد مسکونی را می‌سازد ما مقدمات تولید کار را فراهم کرده‌ایم و مسیر در حال حاضر هموار شده است.پروژه‌ها عمدتاً از مرحله گودبرداری تا نازک‌کاری رسیده است و در سال آینده بخشی از پروژه‌ها آماده تحویل است و عمدتاً این پروژه‌ها در مناطق 18، 15، 16، 19 و... است و واحدهای دوخوابه است. ما همچنین در خصوص پادگان 06، دوشان‌تپه، جی، کمیل، قصر فیروزه، ‌تالار نهاجا، جنگ‌افزارسازی، پادگان کوهک، اراضی جنوب هتل بوستان اقداماتی انجام داده‌ایم و تهیه طرح مبادله، توافق‌نامه و پیگیری تسریع و اجرای طرح‌های بازتوسعه اراضی نظامی به ظرفیت 32760 واحد مسکونی و آزادسازی 173 هکتار برای تأمین خدمات صورت‌گرفته است.
 
ساخت محلات الگو به کجا رسید؟همچنین پیگیر اجرایی نمونه‌هایی از محلات الگو با ظرفیت تأمین 74953 واحد مسکونی و خدمات هم‌پیوند در 281 هکتار صورت‌گرفته است و عمدتاً محلات الگو در مناطق 18، 19، 21، 20، 22، 2، 15، 19 و 21 قرار دارد.نقش اصلی شهرداری تهران در تأمین مسکن معطوف به ظرفیت‌سازی و تسهیلگری بوده و در این حوزه شهرداری تمام تلاش خود را کرده است و در تمامی اراضی شناسایی که با مساعدت و کار شبانه‌روزی مصوبات لازم را اخذ کرده است و بخشی از آنها وارد اجرا شده‌اند ازاین‌رو به ورود داوطلبان به حوزه مسکن و جریان‌سازی در این بخش ظرفیت‌های مغتنم که پیش‌ازاین مغفول بوده تأمین کرده‌ایم.تهران سالانه نیازمند چند واحد مسکونی است؟تهران سالانه به ۱۵۰ هزار مسکن جدید نیاز دارد. چالش اصلی در بحث نوسازی بافت فرسوده داشتیم اما با ایجاد بسته‌های نوسازی قدری از مشکلات مرتفع شده است. همین‌جا این موضوع را هم بگویم که موضوع بازآفرینی شهری جدا از مسکن نیست و باید تمام این موضوعات را در کنار هم پیش ببریم. شهر تهران کمترین مهاجرت را در بین شهرهای استان و بالاترین مهاجرت را پردیس دارد ما باید برای زوج‌های جوان مسکن‌سازی کنیم. در بحث تأمین مسکن در ادوار قبل عقب‌ماندگی جدی داشته است و در تهران باید در 10 سال آینده 430 هزار واحد مسکونی را نوسازی کرد باید برای موضوع استهلاک و مهاجرت و ازدواج و نوسازی بافت فرسوده بتوانیم پاسخ دهیم باید در تهران سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی احداث کنیم و برای این منظور برنامه‌ریزی صورت‌گرفته است.
سیاست‌های گذشته منجر به افزایش قیمت مسکن و افزایش تعداد مستأجران در شهر تهران شده است و برخی هم به حاشیه شهرها کوچ کردند. ما در قرارگاه مسکن چند رویکرد تسهیلگری را لحاظ کرده‌ایم، مشارکت در مسکن، احداث مسکن توسط شهرداری و همچنین مسکن معاوضه از رویکردهایی است. مسکن استطاعت‌پذیر داریم و بیشتر در مناطق جنوبی شهر است به دنبال افزای مسکن و کاهش مستأجر هستیم. احداث مسکن در محدوده کوره آجرپزی واقع در منطقه ۱۹ داریم و احداث مسکن در این مناطق نیز از جمله اولویت‌های قرارگاه جهادی مسکن است. همچنین در منطقه ۱۹ احداث محله الگو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که در این محلات تمام سرانه‌های خدماتی لحاظ شده است.فروش متری مسکن به کجا رسید؟باید مجوزهای لازم از سوی دولت صادر شود ما برنامه‌ریزی کردیم. برای فروش متری مسکن دلایل مختلفی داریم و می‌خواهیم که منابع خرد مردم به سمت مسکن برود.شهروندان می‌توانند با این کار به‌راحتی خانه‌دار شوند و این طرح قبلاً یک‌بار اجرا شده بود اما موفق نبود اما ما معایب کار را دار آورده‌ایم و به دنبال خانه‌دار کردن شهروندان هستیم.تعدادی پروژه‌هایی در شهرداری داریم، زمین، سند و پروانه هم برای آن می‌گیریم. در طرحی که قرار است اجرا کنیم تمامی عایدی‌ها از راه فروش متری مسکن صرف همین پروژه شود و حلقه مفقوده در بحث رونق مسکن فروش متری مسکن است.پروژه را ما در سایت بارگذاری می‌کنیم و شهروندان می‌توانند خط‌به‌خط پروژه را کنترل کنند حتی مشخصات شیرآلات هم داده می‌شود تا فرد در یک نگاه کامل و جامع اقدام به خرید کندو قطعاً‌ به‌صورت هفتگی روند پیشرفت فیزیکی پروژه در دسترس خریدار قرار می‌گیرد.
 
شهروندان می‌توانند در طول 3 سال از پروژه‌های مختلف خرید کنند ما بازارگردان داریم بعد از اتمام کار به شهروند اعلام می‌شود که مثلاً شما 10 متر خانه خریده‌اید و واحد ما مثلاً 60 متری است اولویت خرید به قیمت روز با شما است. اگر فرد بخواهد مسکن را می‌خرد اگر هم نخواست آن را می‌فروشد. افراد فرصت دارند تا اتمام پروژه خرید کنند و شهروندان می‌توانند یک متر یک متر صاحب‌خانه شوند و پول‌های سرگردان هم با این کار به سمت مسکن‌سازی سوق می‌یابد.
                               

  مریم گلباز
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :