موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی انرژی

a/164444 :کد

۷۰ روز برای جلوگیری از قطعی برق زمستان

۷۰ روز سرنوشت‌ساز برای جلوگیری از قطعی برق زمستان

  ﺳﻪشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ — ۱۳:۵۰
تعداد بازدید : ۵۶   
 تحلیل ایران -۷۰ روز سرنوشت‌ساز برای جلوگیری از قطعی برق زمستان

ذخیره سوخت مایع چند نیروگاه در کشور تمام شده و وزارت نفت ۷۰ روز زمان دارد تا با پر کردن ذخایر از قطعی برق در زمستان جلوگیری کند.

به گزارش تحلیل ایران؛ وزارت نفت ۷۰ روز فرصت دارد تا قبل از آغاز فصل سرد، ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها را پر کند.استاد دانشگاه سید دانیال آل‌هاشم می‌گوید که پیش‌بینی‌های هواشناسی از یک زمستان گرم خبر می‌دهد اما «عمق ناترازی به حدی است که در زمستان گرم هم خطر قطعی گاز و برق وجود دارد».مصرف گاز خانگی از آذرماه اوج می‌گیرد؛ برای جلوگیری از قطع گاز مردم، گاز ورودی نیروگاه‌ها کاهش‌یافته و اگر سوخت مایع برای جایگزینی نباشد، نیروگاه خاموش می‌شود.
 
زمستان ۱۴۰۰ زمانی که ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها حداقل بود، هماهنگی دستگاه‌های دولتی و بسیج ناوگان‌های حمل‌ونقل سوخت مایع سبب شد تا در مدت کوتاهی ذخیره پر شده و ماجراهای قطعی برق زمستان ۱۳۹۹ تکرار نشود. همچنین پارسال ۲۸ نیروگاه کشور برای ساده‌تر شدن فرآیند انتقال سوخت مایع به نیروگاه‌ها به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی متصل شدند.هم‌اکنون ۱۷ هزار مگاوات از نیروگاه‌های ایران کمتر از ۵ روز ذخیره گازوئیل دارند. این رقم ثلث همه نیاز مصرف برق در زمستان است. ۳ نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور، حرا قشم و پاسارگاد قشم هم از ۱۶ شهریور به دلیل نبود سوخت برق تولید نمی‌کنند.
 
سهم گاز در سبد سوخت نیروگاه‌های ایران در سال ۱۴۰۲ به مرز ۹۰ درصد رسیده و این پدیده سبب شده تا ایران با یک اَبَر مسئله در زمستان‌ها مواجه شود.کارشناس انرژی اسفندیار اعتمادی گاز را سوخت پایدار و نیروگاه گازی را یک نیروگاه مطمئن دانسته و معتقد است که نباید ضعف عملکرد در حوزه بهینه‌سازی گاز از جمله در بخش خانگی را پشت عملکرد نیروگاه‌های گازی پنهان کرد و راهکار افزایش تولید و واردات گاز است.اما یک کارشناس انرژی دیگر جواد معتمدی می‌گوید که وابستگی نیروگاه‌ها به گاز طبیعی باعث شده تا بحران انرژی در ایران گسترده و پیچیده‌تر شود و باید با توسعه نیروگاه اتمی و تجدیدپذیر سهم گاز را کاهش دهیم تا بخشی از مسئله حل شود.برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی در دست انجام است و ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارند. اندیشکده سیاست‌گذاری بهره‌وری ایران تسریع در تأمین مالی این پروژه‌ها با اتکا به منابع مردمی در قالب مدل‌هایی نظیر صندوق سهام عام پروژه را راهکار تسریع در ساخت نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر معرفی کرده است تا از این مسیر سبد سوخت نیروگاه‌ها متنوع شود.
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :