به گزارش تحلیل ایران به نقل از رویترز، این یکی از سنگین ترین جریمه های وضع شده برای یک شرکت به دلیل عملکردهای ضد رقابتی است. کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ میلادی این شرکت را به دلیل استفاده از سرویس مقایسه قیمت خرید خود جهت
دستیابی به مزیت ناعادلانه در مقابل رقبای اروپایی جریمه کرد.
یک دادگاه رده پایین تر تصمیم رگولاتور رقابت اتحادیه اروپا را در ۲۰۲۱ میلادی تایید کرد و همین امر سبب شد گوگل خواستار تجدید نظر دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ درباره این پرونده شد.
قضات این دادگاه اعلام کردند قوانین اتحادیه اروپا وجود موضع برتر در بازار را رد نمی کند بلکه مخالف سواستفاده از آن است. آنها در بیانیه ای اعلام کردند: به طور خاص عملکرد شرکتهایی که در موقعیت مسلط قرار دارند که تأثیری بر مزیت رقابتی داشته باشد و در نتیجه
ممکن است به شرکتها و مصرفکنندگان فردی آسیب وارد کند، ممنوع است.
گوگل در دهه گذشته در اروپا با ۸.۲۵ میلیارد یورو جریمه مرتبط با پرونده های آنتی تراست روبرو شده است. این شرکت ۲ جریمه مربوط به سیستم های عامل موبایل و سرویس تبلیغاتی اد سنس را به چالش کشیده و اکنون منتظر رای دادگاه درباره آنها است.
همچنین شرکت آمریکا با اتهامات آنتی تراستی در اتحادیه اروپا روبرو است که احتمال دارد این شرکت را وادار به فروش کسب وکار پر سود فناوری تبلیغاتی اش کند. رگولاتورهای اتحادیه اروپا این شرکت را متهم کردند سرویس های تبلیغاتی خود را بر دیگر سرویس ها ارجحیت داده
است.