موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی فرهنگ و هنر

a/164549 :کد

نقش مادران در بیعتی دوباره با امام‌زمان (عج)

آزاده زینوند

  پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ — ۱۴:۴۷
تعداد بازدید : ۳۱   
 تحلیل ایران -نقش مادران در بیعتی دوباره با امام‌زمان (عج)

یک سال دیگر از زعامت امام‌زمان (عج) در عصر غیبت کبری گذشت. حال ۹ ربیع‌الاول تداعی بیعتی دوباره با امام مهدی (عج) است و مادرانی که نقش اساسی در این اتفاق مهم مهدوی دارند.

به گزارش تحلیل ایران: وقتی هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) می‌شود، محبان و منتظران امام مهدی (عج) خودشان را برای تجدید بیعتی دوباره آماده می‌کنند، تجدید بیعتی که همواره ریشه در این آب‌وخاک داشته است که بالاترین آرزویش تحقق ظهور آخرین حجت الهی حضرت بقیة‌ الله الاعظم (عج) است. در چنین شرایطی جامعه هم باید برای ظهور آماده شود، اما آیا به این نکته توجه کردید که شرط اولیه آماده شدن جامعه برای ظهور، «خانواده مهدوی» است، زیرا تا درون نظام خانواده موضوع مهدویت شکل نگیرد، عملاً جامعه ما مهدوی نمی‌شود. پس اولین جرقه در خانواده باید رخ دهد و آن هم منوط به تربیت مهدوی است.
 

دغدغه‌های مهدوی مادرانه

وقتی یک مادر متوجه می‌شود قرار است از چند ماه بعد نوزادش را در آغوش بگیرد تا هنگامی که بزرگ‌شدن او را می‌بیند از کودکی،‌ نوجوانی تا جوانی، یکی از دل‌نگرانی‌های او این است چگونه می‌تواند مفاهیم دینی را به دلبندش منتقل کند، چگونه از او یک فرد محب اهل‌بیت (ع) بسازد، چگونه در چنین جامعه‌ای او را دوستدار امام‌زمان (عج) تربیت کند، چه راه‌هایی را برود که فرزندش همیشه دغدغه امام‌زمان (عج) را داشته باشد؟ زیرا او یک مادر است و می‌خواهد در مسیر تربیت فرزندش در پیشگاه خدا و امام‌زمان (عج) سربلند باشد. شاید این دغدغه مادرانه هم دغدغه شما هم باشد، به همین منظور با کارشناس مهدوی حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل در این زمینه گفت‌وگو کردیم و از او خواستیم بهترین راهکارها را پیش‌روی مادران این سرزمین قرار دهد.
 

۹ ربیع‌الاول و یک نکته طلایی

او با تأکید بر اینکه شرط تحقق ظهور «تربیت مهدوی» است، می‌گوید: بیعت با امام عصر (عج) یعنی برنامه‌ریزی برای ظهور است، به تعبیری در سالروز آغاز امامت امام‌زمان (عج) داریم می‌گوییم یک سال دیگر از غیبت امام‌زمان (عج) گذشت و ما باید برای ظهور حضرت حرکتی را انجام دهیم.بله! ۹ ربیع‌الاول تجدید خاطره و مقدمه یک قیام، مقدمه یک حرکت و مقدمه آماده‌شدن است. شاید بپرسید این آماده‌شدن چه زمانی رخ می‌دهد؟ جواب روشن است،‌ وقتی که خانواده این دغدغه را پیدا کنند.
 

خانواده شما این گونه خانواده مهدوی می‌شود

حجت‌الاسلام کفیل درباره اینکه اگر بخواهیم خانواده امام زمانی داشته باشیم،‌ ابراز می‌دارد: راهکار این است که اساس ارتباط و پیوند در اعضای خانواده بر اساس امام باشد، یعنی حد وسط رابطه امام باشد، یعنی اگر به همسرم عشق می‌ورزم، به فرزندانم محبت می‌کنم، دوستشان دارم، نه به این لحاظ که فرزند من است، همسر من، شوهر من است، بلکه برای فرزندان جا بیفتد اگر پدر من را دوست دارد به‌خاطر محبت امام است.بنابراین اگر در خانواده محور رابطه را امام قرار دهیم و اصل نظام خانواده بر محور محبت امام باشد، محیط خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. زیرا در روایت داریم «أَشْفَقَ عَلَيْهِمْ مِنْ آبَائِهِمْ وَ أُمَّهَاتِهِمْ»؛ امام از پدر و مادر دلسوزتر است. پس شما، مادر خانواده توجه داشته باشید اگر با فرزندتان مهربانی کنید،‌ امام خوشحال می‌شود، اگر در خانه بداخلاقی کنید، امام اذیت می‌شود.
 

راز رضایت امام زمان (عج) از خانواده شما

به عبارتی دیگر هر چه در خانه‌مان پیوند خانواده محکم‌تر باشد، امام شادتر است. حال آنکه گاهی ما دنبال امام در مهدیه، در حسینیه و مسجد می‌گردیم، درحالی‌که ما باید امام را درون خانه بیاوریم، اگر امام درون خانه آمد، الفت در خانه ایجاد می‌شود، امام‌زمان (عج) می‌فرمایند «به‌واسطه ما الفت ایجاد می‌شود»؛ یعنی انسان امام زمانی مهربان است، آدم امام زمانی اهل الفت، اهل محبت و اهل صمیمیت است.امام‌زمان (عج) می‌فرمایند «و لذهب الشحنا من قلوب العباد»؛ به واسطه ما کینه‌ها از بین می‌رود، پس نکته مهم اینکه در خانه مهدوی کینه، بغض و حسد وجود ندارد، بلکه همه عاشق هم هستند، چون یک معصوم به نام حضرت مهدی (عج) دارند. در چنین خانه‌ای همه دوست دارند به امام برسند، همه ارتباطات بر اساس امام است.
 

ظاهر دین را به خانه نبرید

این کارشناس مهدوی می‌افزاید: راه جذب محبت امام، محبت به دیگران است، بهترین راه جذب محبت امام توجه به دیگران است، حال اگر ما به همدیگر تندی و بداخلاقی کنیم، امام ناراحت می‌شوند. بگذارید یک مثال ملموس با طرح یک سؤال بزنم، پدر و مادر بیشتر دوست دارند بچه‌هایشان با هم رفیق و صمیمی باشند یا دوست دارند بچه‌ها به پدر و مادر توجه کنند؟ یعنی هر چه با هم صمیمی‌تر باشیم، این صمیمی و محبت داشتن عنایت امام‌زمان (عج) را بیش‌تر می‌کند.اگر خانواده‌ای، خانواده مهدوی باشد، در نظام خانواده طلاق و اختلاف رخ نمی‌دهد. مشکل از آنجایی آغاز شد که دین را در خانه نیاوردیم، ما دین و شریعت را با یک آداب ظاهری به خانه آوردیم. تا اینجا درباره خانواده مهدوی گفتیم، از اینجا گزارش درباره نقش مادر می‌خواهیم برایتان بگوییم.
 

نقش مادران برای تربیت سربازان امام زمان (عج)

تجلی محبت درون خانه مادر است و مادر هر چه بتواند صبر و تحملش بیشتر باشد، دایره محبتش وسیع‌تر می‌شود، یعنی مدارا و مادری با هم، هم شاخه هستند. در واقع مادری مادر است که مدارا کند، این مادر است که باید جلوه‌های محبت امام‌زمان (عج) را برای فرزندش تبیین کند. به طور مثال هر شب قصه‌ای درباره محبت امام‌زمان برای کودکش بخوانید، یک شعر مهدوی برای او بخوانید. همچنین هر روز که فرزندتان از خواب بیدار می‌شود، بعد از اینکه سروصورتش را شست از او بخواهید یک سلامی به امام‌زمان (عج) بدهد تا اثر تربیتی آن را به وضوح حس کنید. بنابراین توجه داشته باشیم که مادر اگر نیاز به امام را برای فرزندش بیان کند،‌ دغدغه فرزندش نیز امام زمانی می‌شود. این مادر است که در خانه باید سیمای محبت امام را ترسیم کند، زیرا هر چه سیمای محبت امام (عج) پررنگ‌تر شد، پیوند اهل خانه و فرزندان با امام‌زمان بیشتر می‌شود.نکته طلایی این است که یک مادر به طور طبیعی در نظام مادری‌اش می‌تواند این جایگاه امام و نیاز به امام را برای فرزند تبیین کند و مهم‌تر امید بدهد، زیرا امید عامل حرکت به آینده روشن مهدوی است.به امید روزی که این نوگلان مهدوی خانه شما از زمره سربازان لشکر امام عصر (عج) شوند و دعای خیر امام‌زمان (عج) بدرقه زندگی آن‌ها باشد.
                               

  آزاده زینوند
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :