به گزارش تحلیل ایران رانندگان تاکسیهای برقی به دلیل عدم پرداخت یارانه 400 میلیونی دولت، معترض و مقابل شورا و سازمان تاکسیرانی تجمع کردند.
قرار بود دولت به تاکسیهای برقی شاسی بلند که قیمت آن یک میلیارد و 300 میلیون تومان است، یارانه سوخت دهد اما رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران میگوید که این یارانه هنوز پرداخت نشده و «رانندگان تاکسی معترض هستند.»
از 80 هزار تاکسی فعال در تهران نیمی فرسوده و از رده خارج است. شهرداری تهران سال گذشته برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قراردادی با چینیها بست و قرار است تا پایان سال جاری از هر 3 تاکسی فرسوده پایتخت یکی نوسازی شود.برای
خرید تاکسیهای چینی به گفته عضو شورای شهر تهران محمد آقامیری، 900 میلیون تومان وام و تسهیلات از سوی شهرداری و خودروساز در نظر گرفته شده و آورده تاکسیران 400 میلیون تومان است اما رئیس کمسیون حملونقل شورا جعفر تشکری هاشمی معتقد است که بااینهمه قسط رانندگان
تمایلی به نوسازی ندارند.
علاوه بر عدم پرداخت یارانه برای تاکسیهای برقی، دولت هنوز به تعهدات خود در بخش واگنهای مترو و اتوبوس هم بهدرستی عملنکرده است.
کارشناس سوخت رضا یاراحمدی میگوید که تاکسیهای برقی باید بر اساس قانون ابتدا در سطح شهر پیمایش کرده و بعد از آن بررسی میزان صرفهجویی به آنها یارانه داده شود.
در مقابل کارشناس شهری احمدنوری با بیان اینکه کرایه تاکسیهای برقی فقط 50 درصد گرانتر از تاکسیهای فرسوده است و رانندگان از پس هزینهها بر نمیآیند، میگوید که با کمک دولت قیمت خودرو کاهش و شرایط خرید آسانتر میشود.
دولت پس از تصویب ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و پیشبینی بودجه حمایتی در جهت افزایش استفاده از خودروهای برقی توسط مردم و ورود اینخودروها توسط سرمایهگذاران و متولیان مدیریت شهری با تصویب مصوبهای در
سال 1401 شورای اقتصاد وزارت نفت را بهعنوان متولی اصلی بازپرداخت منابع حاصل از صرفهجویی سوخت تعیین کرد. به گفته کارشناسان دولت با تحقق این ماده، میتواند با نوسازی، به کاهش آلودگی هوا که سالانه جان 4 هزار تهرانی را به گفته مسئولان وزارت بهداشت میگیرد، کمک
کند.