موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/164754 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد

بلومبرگ: اسرائیل زیر فشار اقتصادی جنگ از هم پاشیده است

  دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ — ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۳۷   
 تحلیل ایران -بلومبرگ: اسرائیل زیر فشار اقتصادی جنگ از هم پاشیده است

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد کشمکش‌ها در کابینه نتانیاهو بر سر بودجه در سایه تهدیدها و نبردهای یمن، لبنان و ایران نشان می‌دهد که چگونه جنگ، اسرائیل را از هم پاشید.

به گزارش تحلیل ایران ؛‌ «دعوا بر سر بودجه اضافی 2024 و به تعویق افتادن مذاکره بر سر بودجه 2025 اسرائیل در سایه جنگ، نشان دهنده وجود بحران‌های امنیتی، هویتی و رفاهی در اسرائیل است» این را خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است.

 

این رسانه آمریکایی با اشاره به مواجهه اسرائیل با یک واقعیت اقتصادی دشوار که بازتاب منفی بر ائتلاف نتانیاهو دارد، افزود: فشار اقتصادی ناشی از جنگ، ارکان ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به لرزه درآمده و روشن است که جنگ غزه در حال تجزیه اسرائیل است. 

بلومبرگ در جزئیات این گزارش توضیح داد که اسرائیل شاهد کاهش رشد، افزایش نرخ تورم و بیکاری و کاهش تولید ناخالص داخلی است، بنابراین اقدامات سختگیرانه در دستور کار کابینه نتانیاهو است.

بودجه 2025 تصویب نشود، نتانیاهو سقوط می‌کند

 

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در حال افزایش مخارج عمومی است، چیزی که بسیاری آن را یک سیاست مالی انبساطی ناپایدار می‌دانند و متعادل کردن بودجه سال 2025 با فشار بر حریدی‌ها نیز شبیه به خودکشی سیاسی است، زیرا آنها شریک‌های اصلی ائتلاف حاکم هستند.

بر اساس این گزارش،‌اما اگر تا ماه مارس(اسفند) از بودجه 2025 خبری نباشد، طبق قانون، دولت از بین می‌رود. از همین رو کشمکش بر سر بودجه منعکس کننده بحران‌های فزاینده‌ای است که اسرائیل در زمینه امنیت، رفاه و هویت با آن مواجه است.

 

بلومبرگ افزود: این در حالی است که جنگ در غزه ادامه دارد، در حالی که تهدیدها و نبردها از لبنان، یمن و ایران در حال افزایش است و کرانه باختری نیز در حال جوشش است.این همچنین در شرایطی است که دولت نتانیاهو به صدها هزار نفر از سربازان ذخیره حقوق می‌دهد و همچنین قبوض هتل‌ها و یارانه مسکن برای ده‌ها هزار نفر از ساکنان نزدیک مرزهای شمالی و جنوبی که از آنجا تخلیه شده اند پرداخت می‌کند و روابط با ایالات متحده نیز ممکن است به دنبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور بدتر شود.

 

در این زمینه، بانک مرکزی اسراییل تخمین می زند که جنگ تا پایان سال آینده 250 میلیارد شکل هزینه خواهد داشت و اسرائیل در حال حاضر یک دور استقراض را در بازارهای داخلی و بین المللی آغاز کرده است که در مجموع از اوت گذشته به بیش از 200 میلیارد شکل رسیده است.

این در حالی است که به گزارش بلومبرگ وام‌گیری برای دولت نتانیاهو گران‌تر شده است، زیرا سرمایه‌گذاران از زمان آغاز جنگ تقاضای نرخ‌های بهره بالاتر را داشته‌اند. 

وزارت دارایی رژیم اشغالگر همچنین هزینه‌های بدهی اضافی را در سال آینده بیش از 7 میلیارد شکل و در سال 2026 10 میلیارد شکل برآورد کرده است.

 

به گفته بلومبرگ، جای تردید است که نتانیاهو بتواند بودجه را در زمان رسیدن ضرب الاجل آن تنظیم کند اما نخست وزیر در عین حال متوجه است که فروپاشی اقتصادی، پایان کار سیاسی او را رقم خواهد زد.

 

جنگ غزه باعث شد کنست (پارلمان اسرائیل) پنجشنبه گذشته افزایش بودجه اضافی برای بودجه مصوب قبلی سال مالی 2024 را به تصویب برساند تا به 727.4 میلیارد شکل (192 میلیارد دلار) برسد.

کنست افزایش جدید 3.4 میلیارد شکلی بودجه (924 میلیون دلار) را برای کمک به تخلیه غیرنظامیان و پرداخت به سربازان ذخیره تا پایان سال جاری تصویب کرده است.

با طولانی‌تر شدن جنگ بیش از حد انتظار، بودجه اولیه اسرائیل برای پوشش هزینه‌های افزایش یافته ناکافی بوده است؛ بنابراین، نیاز به افزایش هزینه‌های غیرنظامی برای مقابله با پیامدهای جنگ جاری تشخیص داده شد.در نتیجه، دولت اسرائیل تصمیم گرفته است تا هزینه‌های غیرنظامی را برای رسیدگی به اثرات مداوم جنگ افزایش دهد و هدف از بودجه اضافی دوم رسیدگی به تأثیرات مالی یک جنگ طولانی مدت است.

 

این در حالی است که یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در اسرائیل به شدت از تصویب این بودجه اضافی انتقاد کرد و گفت: این پول از کجا می آید؟ دولت این بودجه را با نیت خیر ارائه می‌کند، اما درباره منابع مالی آن توضیح نمی‌دهد». وی افزود: طبقه کارگر، بار مالی جدید را به دوش خواهند کشید.

بنی گانتز (رهبر حزب وحدت ملی) نیز با انتقاد از تصویب بودجه برای بار دوم، آن را شکست خورده توصیف کرد و گفت: «تنها دلیل افزایش کسری بودجه بقای کابینه به زیان اسرائیلی‌ها است».

اخیراً در گزارشی در روزنامه فرانسوی فیگارو آمده است که بحث درباره بودجه سال 2025 در اسرائیل به دلیل فشار مخارج نظامی بر اقتصاد اسرائیل در حال تبدیل شدن به ملودرام است.نویسنده این گزارش تاکید کرد پس از دو ماه تاخیر، وزیر دارایی بزالل اسموتریچ طرح بودجه 2025 را تازه ارائه کرده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :