موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی شهری

a/164874 :کد

ماجرای فروش تابلوهای موزه امام علی(ع)

مریم گلباز

  چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ — ۲۱:۴۷
تعداد بازدید : ۲۲   
 تحلیل ایران -ماجرای فروش تابلوهای موزه امام علی(ع)

برخی از اعضای شورای شهر می‌گویند که تعدادی تابلو از موزه امام علی(ع) خارج شده است، عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری در این‌باره موضوعاتی را مطرح کرد.

به گزارش تحلیل ایران ، «٣٠ تابلو ارزشمند از موزه امام علی(ع) خارج و بازگردانده نشده است،» این را عضو شورای شهر تهران ناصر امانی در صحن علنی شورای شهر می‌گوید.

معاون برنامه‌ریزی و امور شورای شهرداری تهران مجید باقری هم در همان جلسه می‌گوید که «تابلوها به موزه بازگشته‌ است» اما مدیر روابط‌عمومی موزه امام علی(ع) طالبی می‌گوید که «تابلویی به موزه بازنگشته است.»

 

سازمان فرهنگی هنری شهرداری انباشتی از آثار ذی قیمت دارد که در ادوار گذشته آنها را خریداری و در موزه امام علی(ع) نگهداری می‌کند. چند روزی است که شایعاتی مبنی بر فروش تابلوهای این موزه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مطرح شده است. 

 

برخی از اعضای شورای شهر می‌گویند که تابلوهایی برای شرکت در نمایشگاه از موزه خارج شده و برنگشته است، اما عضو هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری سعید صدراییان با بیان اینکه تعدادی از تابلوهای موزه با نظر کارشناسان به فروش می‌رسد، می‌گوید که به دلیل مانع‌تراشی‌ها، چند رویداد فروش را از دست دادیم و فروشندگان هم می‌گویند که باید آثار یک سال در اختیار آنها باشد تا مشتری مناسبی پیدا کنند.

 

انبارهای نگهداری موزه امام علی فرسوده و شرایط مناسبی ندارند، علاوه بر این به گفته کارشناسان سیستم اطفای حریق و خنک‌کننده مطلوبی در این مکان وجود ندارد و با یک جرقه بخش قابل‌توجهی از آثار در آتش می‌سوزد.

 

کارشناس هنری رضا کرم‌پور می‌گوید که شهرداری حق ندارد آثار هنری را بفروشد و باید تابلوها را حفظ و نگهداری کند.

 

در مقابل کارشناس هنری دیگر یاسر عرفانیان می‌گوید که فروش آثاری که ارزش معنوی ندارند به‌صورت روتین در بازار انجام و امری متداول است. بسیاری از اوقات می‌توان پول حاصل از فروش تابلوها را صرف نگهداری موزه و یا خرید آثار هنرمندانی کرد که اثری از آن‌ها در موزه وجود ندارد.

به گفته کارشناسان، باید نهادهای بالادستی آثار غیر قابل فروش را مشخص و ثبت ملی کنند. همچنین باید مدیران بودجه مناسبی برای خرید آثار جدیدتر در نظر گرفته تا مجبور نشوند برای تأمین برخی هزینه‌ها آثار را بفروشند. 

 

                               

  مریم گلباز
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :