موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/164948 :کد

الزامات دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری

الزامات دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق

  جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ — ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۲۰   
 تحلیل ایران -الزامات دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق

برقراری تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق امکان‌پذیر است اما به گفته متولیان تحقق این امر الزاماتی دارد که از جمله آن توسعه حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و باز شدن مسیر ترانزیت در عراق برای ایران ا

به گزارش تحلیل ایران؛ تجارت ایران و عراق در ۵ ماهه ابتدای امسال ۴ میلیارد و ۸۲۵ میلیون و ۲۰ هزار و ۷۷۸ دلار بوده و به این ترتیب مبادلات تجاری دو کشور به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد و به لحاظ وزنی ۲۷ درصد رشد یافته است. ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق در ۵ ماهه سال گذشته ۳ میلیارد و ۷۴۹ میلیون و ۸۹۵ هزار دلار بوده است.
 
به گزارش فارس؛ تجارت ایران و عراق سالانه حدود ۱۰ ‌ میلیارد دلار است اما سال‌هاست که گفته می‌شود تجارت ایران و عراق می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
 

امیدواریم توافقنامه گمرکی منجر به بازشدن مسیر ترانزیت برای ایران در عراق شود

سید حمید حسینی عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق در خصوص الزامات دستیابی به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق در گفت‌وگو با فارس، گفت: در صورتی که عراق اجازه ترانزیت به ایران بدهد دستیابی ایران به بازارهایی مانند کویت، عربستان، لبنان، اردن، سوریه و غیره سریع تر می شود. وی افزود: در حال حاضر صادرات ایران به سوریه از مسیر دریایی انجام می‌شود که حدود ۳۰ روز به طول می‌انجامد در حالی که اگر صادرات ما از مسیر ترانزیتی عراق انجام شود کالاهای صادراتی ما به سوریه ظرف ۴۸ ساعت به این کشور می‌رسد و در مورد سایر کشورها هم وضعیت به همین صورت بهبود می‌یابد. وی بیان داشت: البته در سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق توافقنامه‌های مختلفی بین دو کشور امضا شد که یکی از این توافقنامه ها، توافقنامه گمرکی بود که امیدواریم با امضای این توافقنامه مسائلی از این قبیل حل شود.
 

دولت عراق برای واردات کالای ایرانی ارز دولتی نمی دهد

وی افزود: عراق سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار واردات داشته است بنابراین این کشور از ظرفیت بسیار زیادی برای صادرات کالاهای ایرانی برخوردار است اما در حال حاضر ما رتبه چهارم صادرات به این کشور را داریم و کشورهای امارات، چین و ترکیه صادرات بیشتری به عراق دارند. حسینی اظهار داشت: این در حالی است که قبلا ایران اولین صادرکننده به عراق بود. وی گفت: برای رفع مسائلی از این قبیل علاوه بر گفت‌وگو با مقامات دولتی باید با مجلس عراق نیز گفت و گوهایی انجام شود. عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق به یکی دیگر از موانع تجاری ایران و عراق اشاره کرد و‌ گفت: دولت عراق به واردکننده عراقی برای واردات کالا از ایران ارز دولتی نمی دهدددر حالی که به واردکنندگان کالا از کشورهای دیگر ارز دولتی پرداخت می کندد.‌
 
وی با بیان اینکه این موضوع ناشی از تحریم ها و فشار آمریکا به این کشور است، گفت: بنابراین وارد کننده عراقی باید ارز برای واردات کالا ایرانی را از بازار آزاد خریداری کند که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از ارز دولتی گران تر است و همین موضوع باعث می شود واردات کالای ایرانی برای عراقی ها صرفه اقتصادی نداشته باشد بنابراین لازم است تا کالای صادراتی ما قدرت رقابت داشته باشد و قیمت آن از کالاهای مشابه در کشورهای دیگر کمتر باشد تا واردات آن برای وارد کننده عراقی صرفه اقتصادی داشته باشد.
 

ضرورت پرداخت مطالبات شرکت های فنی و مهندسی ایرانی از سوی دولت عراق

حسینی همچنین به صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: چند سال پیش تعداد زیادی شرکت های فنی و مهندسی ایرانی در عراق حضور داشتند و پروژه های عمرانی این کشور را انجام می دادند اما با حضور داعش در این کشور این پروژه ها متوقف شد و با گذشت چند سال مطالبات این شرکت ها از سوی دولت عراق هنوز پرداخت نشده است. لذا اگر در سفر اخیر توافقات در زمینه پرداخت مطالبات شرکت ها به نتیجه برسد مشکلات این صادرکنندگان نیز حل می شود.‌ وی با تاکید بر لزوم فعال سازی شرکت های فنی و مهندسی در عراق بیان داشت: حضور شرمت های خدمات فنی و مهندسی در عراق و به عبارتی صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور تا حدود زیادی می تواند در افزایش صادرات ما به عراق موثر باشد.
 

از هر ۵ دلار صادرات، یک دلار مربوط به صادرات به عراق است

جهانبخش سنجابی شیرازی نیزدر رابطه با وضعیت تجاری ایران و عراق گفت: عراق تقربیا در طول ۱۰ سال گذشته ۲۰ درصد سهم صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: بررسی آمار صادراتی ۵ ماهه اول امسال به عراق حاکی از آن است که ۲۱ درصد صادرات ایران به عراق بوده و مفهوم این است که از هر ۵ دلار یک دلار صادرات ما به عراق بوده است. سنجابی شیرازی اظهار داشت: عراق دومین شریک تجاری ایران و ایران چهارمین شریک تجاری عراق است و ممکن است درآینده ای نه چندان دور یک رتبه دیگر تنزل داشته باشیم. وی با بیان اینکه رسیدن به تجارت ۲۰میلیارد دلاری به عراق ممکن است، گفت: اما الزاماتی دارد که از جمله آن برقراری تراز تجاری بین دو کشور است و دوم توجه بیشتر تشکل‌ها و اتاق بازرگانی تهران به این کشور است. دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار یک میلیارد دلار واردات نهاده های دامی) از عراق داشتیم. در حال حاضر تراز تجاری بین دو کشور ۹۷ درصد به نفع ایران است.
 
گفتی است: رئیس‌جمهور ۱۰ روز پیش در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، به عراق سفر کرد و در این سفر ۱۴ تفاهمنامه از جمله ۳ تفاهمنامه اقتصادی بین دو کشور امضا شد.با توجه به سفر مذکور این امیدواری وجود دارد که امضای توافقنامه هااثرات مثبتی در توسعه روابط تجاری دو کشور داشته باشد و موانع تجاری بین دو کشور رفع شود‌.
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :