موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سلامت و تغذیه

a/164966 :کد

با این قرص‌ها «خوش‌اندام» می‌میرید

فاطمه زهرا نصرالهی

  جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ — ۲۱:۵۲
تعداد بازدید : ۱۰   
 تحلیل ایران -با این قرص‌ها «خوش‌اندام» می‌میرید

در حالی داروهای غیرمجاز لاغری گیاهی با تبلیغات غیرقانونی و گمراه‌کننده در برخی از فروشگاه‌های گیاهان دارویی و عطاری به چشم می‌خورند که بیشتر آنها مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.

به گزارش تحلیل ایران ، «همسرم اضافه‌وزن داشت از عطاری قرص لاغری گرفت اما بعد از مصرف قرص‌ها حالش بد شد. ۱۰ روز بستری بود و بر اثر سکته قلبی فوت کرد...» این را همسرِ متوفی می‌گوید. 

 

رئیس اداره داروهای طبیعی سنتی و مکمل و شیرخشک معاونت غذا و داروی مشهد دکتر جواد دانایی باغکی چهارشنبه گفت که با آزمایش داروهای گیاهی لاغری موجود در فروشگاه‌های گیاهان دارویی مشخص شد، بیشتر آن‌ها فاقد مجوز از وزارت بهداشت و «آلوده به مواد مخدر صنعتی است».

 

برای اولین‌بار در سال ۱۹۱۹ میلادی دانشمندی ژاپنی ماده‌ای با ترکیب آمفتامین ساخت؛ آمفتامین ماده‌ای بود که درگذشته برای درمان چاقی مفرط، افزایش انرژی و خواب‌زدگی و... مورداستفاده قرار می‌گرفت، اما در ادامه با شناخت عوارض بسیار هولناک آن از گروه مواد دارویی خارج شد.

 

این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون ۲۲۲ هزار قلم انواع فرآورده‌های گیاهی دست‌ساز، فاقد مجوز و قاچاق در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد کشف شده است و در ۱۸ ماه اخیر حدود ۳۰ میلیارد ریال انواع داروهای گیاهی غیرمجاز تنها در مشهد کشف و جمع‌آوری شده است.

 

این قرص‌ها در برخی از سالن‌های زیبایی و باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسند و آن را به‌عنوان ماده‌ای مؤثر برای ازبین‌بردن چین و چروک‌های صورت و مؤثرترین ماده برای لاغرشدن به مشتریان خود معرفی می‌کنند. برخی از افراد هم که پس از چند بار شنیدن این‌گونه تبلیغات وسوسه شده تا حداقل برای یکبار هم که شده این ماده را استفاده کنند، اما بعد از مدت کمی کاملاً به آن وابسته می‌شوند.

 

دکتر پروانه رحیمی، استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، می‌گوید که «داروهای لاغری و چربی‌سوز به صورت‌های مختلفی در بدن اثر می‌کنند و همه‌شان مضر نیستند. به‌عنوان‌مثال، داروهایی هستند که موجب تجزیه‌نشدن چربی‌ها در روده شده و منجر به اسهال چرب می‌شوند.» 

 

اما دکتر محمود بیگلر، رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید که «قرص‌های چربی‌سوز توزیع شده در بازار استاندارد نیستند.»

 

این قرص‌ها فقط افراد چاق را به سمت خود جذب کرده و منابع چربی را در بدن آنان آزاد می‌کنند و خارج از چرخه نظارت وزارت بهداشت و درمان در بازار توزیع می‌شوند و از کشورهای هند و پاکستان وارد ایران می‌شوند و «هیچ اطمینانی به‌سلامت آن‌ها نیست و تضمینی هم برای لاغری افراد وجود ندارد.»

 

متخصص تغذیه فرزاد شیدفر می‌گوید که «همیشه بهترین رویکرد برای کاهش وزن بهره‌گیری از رژیم‌های غذایی علمی و مناسب است که باید توسط کارشناسان تغذیه و پزشکان تجویز شود»، چراکه این اقدام بدون هیچ عوارضی و به‌صورت ایده‌آل وزن بیمار را کاهش می‌دهند و خطرات ابتلا به بیماری‌های مختلف را کم می‌کند. 

                               

  فاطمه زهرا نصرالهی
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :