موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست خارجی

a/164987 :کد

چند نکته درباره ماجرای رفتار خارج از عرف

چند نکته درباره ماجرای رفتار خارج از عرف دیپلماتیک نماینده طالبان

  شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ — ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۲۵   
 تحلیل ایران -چند نکته درباره ماجرای رفتار خارج از عرف دیپلماتیک نماینده طالبان

رفتار خارج از عرف دیپلماتیک نماینده طالبان در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی اگرچه با عذرخواهی طرف طالبانی خاتمه یافت اما حاوی چند نکته مهم است.

به گزارش تحلیل ایران نماینده طالبان با حضور در سی‌وهشتمین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی در خاک ایران و در تهران، برخلاف سایر حاضران در همایش به احترام سرود ملی ایران از جا برنخاست. همایشی که با حضور رئیس جمهوری کشورمان برگزار شد.این موضوع با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی و افکارعمومی روبرو شد.پس از این اتفاق وزارتخارجه کشورمان سرپرست حکومت طالبان در سفارتخانه افغانستان در تهران را احضار کرد و «عزیزالرحمان منصور»، معاون وزارت ارشاد، حج و اوقاف طالبان که ۲۹ شهریور در همایش وحدت اسلامی در تهران هنگام پخش سرود ملی برنخاسته بود، از مردم ایران عذرخواهی کرد.رئیس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه، ضمن «تقبیح این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص اعلام داشت.»سرپرست سفارت افغانستان نیز «ضمن تاکید بر احترام ویژه کشورش برای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد اقدام یادشده، عملی شخصی بوده و به هیچ وجه منعکس کننده نظر کشور متبوعش نیست.»
 

واکنش قاطع ایران و تجربه‌ای دیپلماتیک برای طالبان

جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماتیک نشان داده که رفتاری با حسن نیت و همجواری با همسایگان دارد. به ویژه کشور افغانستان که همسایه شرقی و هم زبان ایران است، از جمله کشورهایی است که نگاه خاصی نسبت به آن وجود دارد اما قطعا ایران در حوزه منافع و ارزش‌های ملی به هیچ عنوان کوتاه نیامده و برخورد دستگاه دیپلماسی کشورمان با این مقوله بیانگر همین نکته است.برگزاری همایش ملی وحدت اسلامی در تهران نیز موید مشی ایران در این راستاست که قطعا رفتار خارج از عرف و بدون منطق سیاسی نماینده طالبان در حاشیه آن نمی‌تواند به اهداف بزرگ این همایش خدشه وارد کند. بزرگ کردن بیش از حد این موضوع با توجه به برگزاری چنین همایشی نیز منافی اهداف آن است.بررسی چنین رفتاری از سوی نماینده طالبان نشان‌دهنده بی‌تجربگی و نگاه بعضا غیر عقلانی و خودسرانه در زیرمجموعه‌های آن است. گویی این رفتار غیر دیپلماتیک در پاکستان نیز پیشترها اتفاق افتاده است. حکومت طالبان در دنیا با مشکلات متعددی روبروست و بروز چنین رفتارهای نسنجیده‌ای قطعا بر معضلات آن می‌افزاید و هیچ کشوری نیز رفتارهای بی‌منطق و از سر بی‌احترامی را تحمل نخواهد کرد و ادامه چنین رویکردی چه در حوزه دیپلماسی عمومی و چه در جهان بین‌الملل به انزوای طالبان می‌انجامد.
 
 

توهین کنندگان دیروز، حامیان سینه چاک امروز

هر چند این موضوع با واکنش قاطعانه کشورمان و عذرخواهی طرف مقابل خاتمه یافت، منتها در حوزه سیاسی برخی از گروه‌های خاص سعی کردند از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند.واکنش منفی به رفتار نسنجیده طرف طالبان یک رفتار طبیعی در میان افکار عمومی است اما کسانی در این حیطه کاسه داغ‌تر از آش شدند که پیشتر خود سیاست توهین به ارزش‌های ملی را پیش گرفته بودند. فشار به تیم‌های ملی ایران برای بی‌اعتنایی و نخواندن سرود ملی کشورمان در میادین مهم ورزشی مانند جام جهانی فوتبال از جمله همین موارد است.«میهن‌دوستی» و احترام به ارزش‌های ملی‌ از جمله پایه‌های کلاسیک و تاکنون پابرجای هر فرهنگ سیاسی است؛ این‌که برای رسیدن به اهداف سیاسی این موارد زیر پا گذاشته شود به از هم گسیختگی و زوال فرهنگ سیاسی منجر می‌شود‌ اما ضدانقلاب و زائده‌های آن در فضای مجازی بدون رعایت اصول سیاسی از همه خط قرمزها عبور کردند و هیچ اصولی که به آن متوسل شوند را باقی نگذاشتند. طنز تلخ این ماجرا آنجاست که توهین کنندگان دیروز به ارزش‌های ملی، امروز به سینه چاکان و حامیان همین ارزش‌ها بدل شده‌اند. همین رفتار ژله‌ای و تزویر سیاسی نشان از بی‌اعتباری و بی‌ریشه بودن چنین گروه‌های سیاسی دارد که برهیچ موضوع و اصلی پایبند نیستند و به همه چیز نگاه ابزاری دارند که این مسئله رویکرد خطرناک و غیرعقلانی آنان را به خوبی نشان می‌دهد؛ ماهیتی که امروز برای مردم ایران خوبی آشکار شده است.
 
به هر جهت این دست وقایع به خوبی نشان می‌دهد که عدم بگارگیری عقلانیت و تدبیر در هر نقطه‌ای از جهان و توسط هر گروه و دسته‌ای منجر به بروز چنین اقدامات کودکانه و خامی می‌شود و اگر در پشت هر فعلی عقلانیت وجود نداشته باشد آن عمل محکوم به شکست و حتی رسوایی است.
 
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :