موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/165250 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد

بانک جهانی: حمله اسرائیل همه مردم غزه را فقیر کرد

  پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ — ۱۶:۲۸
تعداد بازدید : ۱۸   
 تحلیل ایران -بانک جهانی: حمله اسرائیل همه مردم غزه را فقیر کرد

گزارش امروز بانک جهانی حاکی است که همه ساکنان نوار غزه در نتیجه مواجهه با تجاوز نظامی یکساله اخیر رژیم صهیونیستی با فقر و تورم ۲۵۰ درصدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش تحلیل ایران ؛ بانک جهانی امروز پنجشنبه اعلام کرد که کل جمعیت نوار غزه از فقر رنج می‌برند و نرخ آن به ۱۰۰٪ می‌رسد.

 به گفته بانک جهانی، تورم در نوار غزه نیز از ۲۵۰٪ فراتر رفته است که دلیل آن عواقب جنگ مداوم اسرائیل در نوار غزه طی حدود یک سال اخیر است.

 

در این گزارش که در نزدیک به یکمین سالروز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و آوارگی دو میلیون فلسطینی منتشر شده آمده تورم در این منطقه نیز از ۲۵۰٪ فراتر رفته است که دلیل آن عواقب جنگ مداوم اسرائیل در نوار غزه طی حدود یک سال اخیر است.

 

بانک جهانی در گزارش مذکور با عنوان اوضاع تازه اقتصادی فلسطین، شرح داده است، تولید ناخالص داخلی واقعی سرزمین‌های فلسطینی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ به میزان ۳۵ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین میزان تاکنون محسوب می‌شود.

  

بر اساس این گزارش، اقتصاد غزه در این مدت ۸۶ درصد کوچک شد، درحالی‌که اقتصاد کرانه باختری ۲۵ درصد کوچک شد، بیکاری در سرزمین‌های فلسطینی به رکورد شکسته و از مرز ۵۰ درصد گذشت.

 

این بانک با پیش‌بینی بدتر شدن شکاف مالی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «انتظار می‌رود این شکاف در سال ۲۰۲۴ به دو میلیارد دلار برسد (یعنی ۳ برابر شکاف در سال ۲۰۲۳) و این خطرات جدی برای ارائه خدمات به همراه دارد و ممکن است منجر به سقوط واقعی شود.

 

بر اساس این گزارش، توقف فعالیت‌های تجاری در غزه، خانواده‌ها را بدون درآمد گذاشته، درحالی‌که قیمت کالاهای اساسی به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته و نرخ تورم بیش از ۲۵۰ درصد شده است.

 

این بانک ادامه داد: «سیستم آموزشی در غزه سقوط کرده و سیستم بهداشت و درمان آسیب زیادی دیده، به‌طوری که ۸۰ درصد از مراکز مراقبت اولیه دیگر کار نمی‌کنند... و نرخ فقر به ۱۰۰ درصد رسیده، درحالی‌که در کرانه باختری از ۱۲ درصد افزایش به ۲۸٪ افزایش‌یافته است.

 

 

بانک جهانی تاکید کرد که درگیری منجر به کمبود شدید پول نقد در غزه شده و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و خدمات مالی اولیه را تحت تاثیر قرار داده است.

 

 

 این بانک نسبت به افزایش ریسک‌های مالی بخش بانکداری فلسطین به دلیل مواجهه با بخش عمومی که به سطوح تاریخی رسیده است (سهم بالای وام های ارائه شده توسط بانک ها به دولت فلسطین از کل وام های ارائه شده در بازار) هشدار داد.

 

بانک‌ها با اعطای وام یا برای پرداخت بخشی از صورتحساب دستمزد بخش دولتی و یا حفظ توانایی ارائه خدمات، به برجسته‌ترین تامین کننده مالی دولت فلسطین تبدیل شده‌اند.

 

 

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر با حمایت آمریکا جنگی ویرانگر را علیه نوار غزه به راه انداخته که بیش از ۱۳۷ هزار شهید و زخمی از فلسطینیان برجای گذاشته که بیشترشان زن و کودک هستند افزون بر اینکه ۱۰ هزار نفر هم مفقود شده و ویرانی‌های زیادی به بار آمده و گرسنگی مرگبار بر این منطقه حاکم شده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :