موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی پوشاک

a/165312 :کد

شمارش معکوس تا ارزانی پوشاک اسلامی!

شمارش معکوس تا ارزانی پوشاک اسلامی!

  شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ — ۱۳:۱۶
تعداد بازدید : ۱۲   
 تحلیل ایران -شمارش معکوس تا ارزانی پوشاک اسلامی!

در پی تصویب لایحه عفاف و حجاب و فرهنگی شدن پوشاک اسلامی، حالا دیگر می‌توانیم شمارش معکوس برای ارزان‌شدن انواع و اقسام پوشاک عفیفانه را آغاز کنیم.

به گزارش تحلیل ایران طرح فرهنگی شدن پوشاک اسلامی یکی از موارد موجود در لایحه عفاف و حجاب بود که پس از چندین بار رفت‌وبرگشت در مجلس و شورای نگهبان، بالاخره به تأیید شورا رسید. طرحی که به‌واسطه آن، انواع و اقسام پوشاک اسلامی به شکل یارانه‌ای تحت حمایت قرار گرفته و درنتیجه شاهد کاهش چشمگیر قیمت این پوشاک خواهیم بود؛ به‌طور مثال پیش‌بینی می‌شود با فرهنگی شدن پوشاک اسلامی، قیمت چادر مشکی به میزان ۳۰ درصد کاهش پیداکند؛ البته به‌شرط اجرا دقیق و درست طرح به دست متخصصان این حوزه!

فرهنگی شدن محصولات حجاب سرآغاز تحولی بزرگ در صنعت پوشاک

بیش از ۱۰ سال از اولین پیشنهاد برای فرهنگی شدن محصولات حجاب می‌گذرد و طی این سال‌ها فعالان حوزه عفاف و حجاب در انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی به‌خصوص اسدالله سلیمانی و میثم نژادرمضانی به‌عنوان ارائه‌دهندگان این طرح، جلسات و رایزنی‌های متعددی را پشت‌سر گذاشته و بالاخره موفق شدند، طرح را به مجلس برسانند. گرچه در رفت و برگشت‌های لایحه عفاف و حجاب، نگرانی‌هایی مبنی بر عدم تصویب فرهنگی شدن انواع و اقسام پوشاک اسلامی وجود داشت اما به گفته سلیمانی، خوشبختانه با تأیید نهایی شورای نگهبان، این طرح به‌طور کامل تصویب شده و حالا دیگر نه فقط چادر بلکه تمام محصولات حجاب شامل چادر، مانتو، عبا، ملزومات حجاب و. …، در لیست کالای فرهنگی قرار خواهند گرفت و این یعنی مقدمه‌ای برای یک تحول بزرگ در حوزه پوشاک اسلامی. 

 

اما چرا می‌گوییم یک تحول بزرگ؟ مگر فرهنگی شدن پوشاک اسلامی چه تأثیری در این حوزه دارد که می‌توانیم به آینده این طرح و ارزانی قابل‌توجه پوشاک اسلامی امیدوار باشیم؟ آیا واقعاً ارزانی در راه است و بانوان محجبه ما به‌عنوان سربازان فرهنگی کشور می‌توانند برخلاف همیشه، کالای موردنیاز خود را به‌راحتی و با قیمتی مناسب در بازار پیدا کنند؟ این‌ها سؤالات مهمی است که سلیمانی رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی و متولی این طرح به آن‌ها پاسخ خواهد داد.

 

چه مزایایی در انتظار پوشاک اسلامی و بانوان محجبه است؟

سلیمانی ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق، پیش از هرچیز به مزایای حاصل از فرهنگی شدن محصولات حجاب اشاره کرده و می‌گوید: «کالای فرهنگی دارای مزایایی همچون برخی معافیت‌های گمرکی، مالیاتی، بیمه‌ای، واردات مواد اولیه با ارز مخصوص کالای فرهنگی (نصف قیمت) است که مجموع این موارد می‌تواند کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت محصولات حجاب را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه این امتیاز برای تولیدکنندگان نیز ایجاد انگیزه کرده و با ورود و فعالیت گسترده آن‌ها در این عرصه، شاهد برندسازی‌های مختلف، صنعتی‌سازی پوشاک اسلامی، خروج از انحصار مزونی و درنتیجه سروسامان گرفتن اوضاع مد و لباس کشور خواهیم بود.»

 

پیشگیری از رانت و فساد با ورود متخصصان و سازوکاری دقیق!

طبق آنچه انتظار می‌رود با قرارگرفتن پوشاک اسلامی در زمره کالاهای فرهنگی باید شاهد کاهش قیمت‌ها حداقل تا ۳۰ درصد باشیم. اتفاقی که گرچه بسیار خوشایند خواهدبود اما بااین‌حال سلیمانی، نگرانی‌هایی بابت آن دارد! به‌واقع هر طرح و ایده‌ای در ابتدای اجرا به سازوکارهایی خاص نیاز دارد تا آن طرح به بیراهه نرفته و بتواند در مسیری درست به هدف متعالی خود دست پیدا کند. خصوصاً در چنین طرحی که پای میلیاردها تومان پول درمیان است و به طبع ممکن است پای رانت و فساد نیز باز شود. 

 

عضو فعال انجمن تولیدکنندگان پوشاک اسلامی در این باره توضیح می‌دهد: «طراح و مطالبه‌گر اصلی این کار، انجمن فعالان و متخصصان حوزه حجاب (تولیدکنندگان پوشاک اسلامی) است ولی به‌واسطه یک‌سری روابط، درحال حاضر اجرای این طرح به کارگروه مد و لباس سپرده شده، درحالی‌که آن‌ها اصلاً در جریان امور نیستند. اساساً کار باید به ایده‌پردازان و فعالان واقعی طرح سپرده شود تا باتکیه‌بر توان و تخصص لازم، اجازه ندهند این طرح از هدف اصلی‌اش دور شود. در اصل برای موفقیت این طرح باید کارگروهی با حضور تشکل‌ها و نهادهای مرتبط تشکیل شود و صرفاً به من سلیمانی سپرده نشود. ضمناً این طرح به یک سازوکار دقیق و هوشمندانه با نظارت نهادهای نظارتی نیاز دارد تا کالا بدون آلودگی به فساد و رانت، با قیمت درست و واقعی به دست مردم برسد.»

 

او ادامه می‌دهد: «به‌عنوان کسی که بیش از ۱۰ سال برای به سرانجام رساندن این طرح تلاش کرده و تنها هدف نیز، مسائل فرهنگی جامعه و تولید و عرضه پوشاک در شأن بانوان ایرانی بوده، معتقدم تمام دغدغه‌مندان این عرصه باید به‌منظور اجرای صحیح این طرح وارد میدان شوند. این طرح به‌هیچ‌عنوان نباید به مصادره گروهی خاص درآید و مقدمات برای شکل‌گیری فساد فراهم شود.»

 

تشکیل اتحادیه پوشش‌های عفیفانه، قدمی دیگر برای رضایت مشتری

سلیمانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به لزوم تشکیل اتحادیه تخصصی پوشش‌های عفیفانه و تقاضای صورت‌گرفته در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: «تشکیل این اتحادیه در ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور مورد تأیید قرار گرفته و پیش‌تر نیز شهید رئیسی در نشستی با فعالان حوزه حجاب از تشکیل چنین اتحادیه‌ای حمایت کرده بودند، بنابراین حالا که لایحه عفاف و حجاب به تصویب رسیده، تقاضای ما از وزارت صمت، اتاق و بسیج اصناف و ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور، مساعدت لازم جهت تسهیل و تشکیل اولین اتحادیه تخصصی پوشش‌های عفیفانه است، زیرا در صورت تشکیل این اتحادیه، علاوه بر اینکه کلیه تولیدکنندگان محصولات حجاب ساماندهی شده و از مزایای قانونی طرح کالای فرهنگی برخوردار می‌شوند، مصرف‌کنندگان نیز دیگر با بی‌قانونی در قیمت‌گذاری، گران‌فروشی برخی تولیدکنندگان، عرضه کالای بی‌کیفیت به‌جای کالای باکیفیت و کلاً تخلفات این چنینی دست‌وپنجه نرم نمی‌کنند و به سبب نظارت مستقیم اتحادیه، خیالشان راحت است که می‌توانند خریدی به‌صرفه با قیمت‌های واقعی داشته باشند.»

 

                               

پوشاک     اسلامی     ارزان     حجاب و عفاف        


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :