موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سلامت

a/165416 :کد

صدور مجوز واردات ۲ میلیون و ۱۰۰هزار دوز واکسن

صدور مجوز واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا

  دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ — ۱۲:۴۸
تعداد بازدید : ۵۱   
 تحلیل ایران -صدور مجوز واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا

رئیس سازمان غذا دارو از صدور مجوز واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واکسن ۴ ظرفیتی آنفلوانزا خبر داد.

به گزارش تحلیل ایران: آنفلوانزا یک بیماری تنفسی بسیار واگیردار است که در فصل‌های سرد سال بیشتر دیده می‌شود. از ابتدای مهرماه تا پایان فروردین فصل آنفلوانزا محسوب می‌شود و موارد بیماری آنفلوانزا در این دوره بیشتر مشاهده می‌شود.آنفلوانزا زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس‌های آنفلوانزا در بینی، گلو یا ریه‌های یک فرد وارد می‌شوند.
 
علائم آنفلوانزا به طور ناگهانی در بدن فرد ظاهر می‌شوند. اکثر افراد معمولاً در عرض ۷-۱۰ روز بدون هیچ مشکلی از درگیری بیماری آنفلوانزا بهبود می‌یابند.اما اگر افراد گروه پرخطر به بیماری آنفلوانزا مبتلا شوند ممکن است دچار عوارضی تهدیدکننده زندگی شوند. افرادی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند به دلیل بیماری خاص یا مصرف دارو، مبتلایان به آسم، دیابت جزو گروه پر خطر هستند.بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند بیماری‌های قلبی، کلیوی ریوی و کبد و بیماران چاق در گروه پرخطر آنفلوانزا هستند. به بیمارانی که در گروه پرخطر قرار دارند، توصیه می‌شود با بروز علائم بیماری آنفلوانزا، فوراً به پزشک مراجعه کنند.بیماری آنفولانزا با شروع ناگهانی تب، سرفه، سردرد، درد ماهیچه‌ها و مفاصل، ضعف، گلودرد و ترشح و گرفتگی بینی ظاهر می‌شود و در اکثر بیماران به طور متوسط ​طی یک هفته بدون هیچ درمانی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما در افرادی مانند زنان باردار، افراد زیر ۵ سال و بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی و بیماری‌های مزمن (مانند بیماری‌های قلب، ریه، کلیه، متابولیک، کبد و هماتولوژی) این بیماری شدید تراست، حتی ممکن است در این افراد مرگ‌ومیر اتفاق افتد.
سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح اقدامات انجام شده جهت تامین و توزیع واکسن آنفلوانزا همزمان با فصل سرد سال، گفت: امسال مجموعاً مجوز واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن ۴ ظرفیتی آنفلوانزا را داده‌ایم که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز آن در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس مردم است و می‌توانند جهت تامین اقدام کنند.وی گفت: طبق رصدی که انجام داده‌ایم، واکسن هم در داروخانه‌ها و هم در شرکت‌های پخش برای فروش به داروخانه موجود است.رئیس سازمان غذا و دارو درباره واکسن ایرانی آنفلوانزا، گفت: شرکت تولیدکننده داخلی هم تا این لحظه حدود ۱۹۵ هزار دوز واکسن جهت تزریق به گروه‌های پرخطر تحویل معاونت بهداشت داده است.
 
همچنین حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن خارجی برای مصرف گروه‌های پرخطر به معاونت بهداشت تحویل داده شده است.وی گفت: قرار است حداقل ۲۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن تولید داخل نیز برای توزیع در داروخانه‌ها در اختیار شرکت‌های پخش قرار گیرد و منتظریم که این تعداد را تولیدکننده داخلی تحویل دهد. رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مردم می‌توانند جهت شناسایی داروخانه‌های توزیع‌کننده واکسن آنفلوانزا، از طریق سامانه تی‌تک به نشانی mobile.ttac.ir  یا با نصب اپلیکیشن تیتک در قسمت داروهای کمبود، نزدیک‌ترین داروخانه محل جستجو را انتخاب و واکسن را تهیه کنند.وی بیماری آنفلوانزا را یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروس خواند و گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا مؤثرترین راه پیشگیری از خطرات ناشی از این بیماری بویژه برای گروه‌های پرخطر است.
 
وی در عین حال، بر لزوم رعايت بهداشت فردي مانند پوشاندن دهان و بيني هنگام عطسه و سرفه، شست‌وشوی صحيح دست‌ها بخصوص بعد از سرفه و عطسه، استراحت و ماندن در منزل تا زمان بهبودي، عدم حضور در اماكن و تجمعات تا بهبودي كامل تاکید کرد. رئیس سازمان غذا و دارو درباره گروه‌های دارای اولویت دریافت واکسن، گفت: افراد بالای ۶۵ سال، کودکان شش ماه تا ۵ سال، کادر بهداشت و درمان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماران دیابت، قلبی و عروقی، ریوی و کلیوی، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان و زنان باردار از اولویت‌های دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :