موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی سوخت

a/166390 :کد

سال آینده بنزین گران می شود؟

سال آینده بنزین گران می شود؟

  ﺳﻪشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ — ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۶   
 تحلیل ایران -سال آینده بنزین گران می شود؟

پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم گمانه زنی هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین مطرح شد که از سوی دولت مردان مرتبا تکذیب شد اما صحبت های امروز رئیس جمهور اتمام حجتی برای افزایش قیمت بنزین است؟

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، پس از آغاز دولت چهاردهم گمانه زنی‌هایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح شد، چرا که او در زمان کاندیداتوری خود گفته بود، هر حرکتی که می‌خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر کدام از ناترازی ها انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آن‌ها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ این‌که من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است.

 

وی با اختصاص سهمیه بنزین به کسانی که خودرو ندارند موافق و معتقد بود کسانی که خودرو ندارند، در صورت دریافت سهمیه بنزین دولتی و فروش آن با هزینه آزاد می‌توانند تا حدودی فشار شرایط تورمی و افزایش قیمت‌ها را برای خود کاهش دهند.

 

در یکی از مناظره‌های انتخاباتی خود نیز گفته بود اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده پنج نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. در حال حاضر دولت یارانه به بنزین اختصاص می‌دهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر دولت استفاده می‌کنند، اما افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این یارانه محروم هستند در حالی‌که گرانی‌های ناشی از اختصاص این یارانه در زندگی روزمره، بیشتر به آنها تحمیل می‌شود.

 

پزشکیان درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفته که افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌بینی نشده است و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند. اما درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران سه‌قوه، نیز اظهار کرد که این اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سه‌قوه داده و ممکن است که به این افزایش قیمت اقدام کنند.

فعلاً برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم / ‏‬اعمال محدودیت سوختگیری مسأله‌ای شبهه بر انگیز

اما موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین که تأثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد در دولت چهاردهم بارها توسط وزیر نفت تکذیب شد و آنگونه که محسن پاکنژاد یازدهم مهر ماه در حاشیه هیأت دولت اعلام کرد «فعلا، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم»

به گفته وزیر نفت، افزایش قیمت سوخت بحثی فراتر از وزارت نفت و اولویت ما، مدیریت تقاضا و مصرف است.

وزیر نفت تأکید کرد: بخش مهم‌تر به بهینه‌سازی مصرف و مدیریت تقاضا مربوط می‌شود که راهکارهایی دارد و بخش عمده زحمت آن، روی دوش مردم عزیز است که باید همکاری و همراهی کنند تا بتوانیم مسئله ناترازی را به مرور زمان حل کنیم.

 

وی ادامه داد: ناترازی موضوعی نیست که ظرف یک سال و دو سال اخیر به وجود آمده باشد و ناشی از سال‌های قبل است؛ یعنی، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که باید انجام می‌شده، اما با تأخیر انجام شده و طبیعتاً حل آن هم، مستلزم گذشت زمان است.

 

با این حال محدودیت سقف سوخت گیری اعمال شد، سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی خودروها که در هر نوبت ۶۰ لیتر بود که این میزان به ۵۰ لیتر در هر نوبت تغییر کرده است.

 

دارندگان کارت سوخت شخصی خودروها با کارت خود در هر نوبت سوخت‌گیری تا سقف ۵۰ لیتر می‌توانند بنزین دریافت کرده و فقط دو بار در شبانه‌روز می‌توانند از کارت خود استفاده کنند. که این همین موضوع هم باعث به وجود آمدن شبهاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین مطرح شد و این سوال پیش آمد که پشت پرده چنین اقدامی چیست؟

اما امروز مسعود پزشکیان رئیس جمهور، پس از تقدیم لایحه بوده ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی در صحن علنی گفت: «یکی دیگر از چالش‌های موجود اصلاح در یارانه‌های انرژی است.»

وی ادامه داد: میزان مصرف بنزین در سال جاری حدود ۴۰ درصد بالاتر از سال ۱۳۹۸ می‌باشد این در حالیست که رشد جمعیت و درآمد ملی بسیار کمتر از این است.

به گفته رئیس جمهور امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاه دارد حدود ۸,۰۰۰ تومان می‌باشد.

 

پزشکیان ادامه داد: امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود در سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد، که نیازمند همدلی سیاست مردان مجریان قانونگذاران و فرهنگیان و … که بتوانیم به نفع محرومین جامعه و حاکمیت نسل آینده اصلاح کنیم.

بر اساس این گزارش، با توجه به ارزان بودن حامل‌های انرژی و همچنین ناترازی بنزین که واردات آن سهم زیادی در خروج ارز در کشور دارد پس از صحبت‌های مسعود پزشکیان در صحن علنی اکنون این سوال وجود دارد که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ قرار است قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

                               

قیمت     گرانی     بنزین     سهمیه        


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :