به گزارش تحلیل ایران قرار است در اکثر محلات تهران میادین میوه و تره بار شهرداری تهران احداث شود و همچنین کنترل بازار توسط سازمان صورت گیرد.
به گفته مدیران شهری قیمت میوه و ترهبار در سازمان میادین میوه و ترهبار فاصله معناداری با بازار دارد.
در خصوص اقدامات صورتگرفته در میادین میوه و ترهبار با مهدی بختیاریزاده رئیس سازمان میادین میوه و ترهبار به گفتوگو نشستیم.
چند بازار میوه و ترهبار در تهران احداث شده است؟ در خصوص بازارهای نوسازی شده هم توضیح دهید.
تعداد 30 بازار میوه و ترهبار (22 بازار در بهمنماه 1402 و 10 بازار در سال 1403) در سطح شهر تهران و عمدتاً در محلات فاقد بازار توسط سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران احداث شده و بازارهای قیطریه، کیانشهر، تهرانسر، بعثت و پیروزی توسعهیافته
است.
همچنین 3 بازار فرسوده فدک، لویزان و آذرشهر در حال نوسازی است و ایمنسازی و بهسازی 25 بازار انجام شده و 38 بازار دیگر در دست اقدام جهت بهسازی است. همچنین جهت تکریم معلولین و جانبازان، مناسبسازی معابر شامل رمپهای ورودی و خروجی به بازار و سالن، مناسبسازی
سرویس بهداشتی، مناسبسازی پارکینگ، استقرار دستگاه ویلچر در 15 بازار در سال 1402 انجام شده است و مناسبسازی 14 بازار در سال 1403 جهت رفاه حال معلولین و افراد ناتوان در دست اقدام است.
آسفالت و بهسازی محوطه میدان مرکزی در سال 1403 به مبلغ 40 میلیارد تومان در حال انجام است.
قیمت محصولات در میادین میوهوترهبار چقدر با بازار متفاوت است؟
بررسی میزان محصولات عرضه شده در مراکز تابعه سازمان نشان میدهد که علیرغم کاهش میزان قدرت خرید مردم به علت افزایش قیمتها، میزان عرضه محصولات در سالهای اخیر افزایشیافته است.
مطالعه قیمت کالاهای عرضه شده در مراکز تابعه سازمان با سطح عمومی قیمت در سطح فروشگاههای سطح شهر همیشه نمایانگر این است که نرخ محصولات عرضه شده توسط سازمان میادین میوه و ترهبار به طور متوسط حدود 30 تا 40 درصد پائینتر از قیمت کالاهای مشابه در سطح شهر تهران
است، همچنین بررسیها نشان میدهد که اختلاف قیمت در گروه محصولات پروتئینی در سال 1403 افزایش 46 درصدی یافته است (از 24% در سال 1402 به 35% در سال 1403 افزایشیافته است) که این امر به دلیل عرضه محصولات گوشت گوسفندی و گوساله با قیمت تنظیم بازار با همکاری دولت
بوده که موجب تعادل عرضه و تقاضا و همچنین ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان با متعادلسازی قیمتها شده است.
قرار بود محصولات به طور مستقیم از باغداران خریداری شود تا واسطهها حذف شوند، آیا این امر صورت گرفت.
سازمان میادین میوه و ترهبار طرح استقرار زنجیره تأمین محصولات کشاورزی را بهمنظور مدیریت عرضه و قیمتگذاری منصفانه در دستور کار خود قرارداد تا با مدیریت عرضه از طریق تولید قراردادی علاوه بر کاهش کمیابی محصولات نسبت به افزایش کیفیت محصولات و سفارشی کردند
تولید اقدام نماید که خرید مستقیم محصول سیب و پرتقال و خرما در ایام پایانی سال 1402 از باغداران و عرضه به مصرفکنندگان بهمنظور تعديل قیمتها و تثبیت بازار از طريق مراكز تحت پوشش در بين شهروندان از جمله این اقدامات است.
در خصوص کیفیت محصولات در میادین توضیح دهید. اگر مشکلاتی در این زمینه وجود دارد شهروندان چطور باید نقطهنظرات خود را اعلام کنند؟
همچنین از دیگر اقدامات این سازمان ایجاد نظام ارزیابی بهرهبرداران توسط شهروندان در راستای ارتقای سطح رضایت مشتریان از طریق راهاندازی سامانه نظارت مردمی (با استفاده QR-code اختصاصی) در تمامی میادین، بازارها و غرف سازمان باهدف شناخت مسائل و مشکلات میادین
و بازارها از نگاه مشتریان و برنامهریزی برای اصلاح آن است.
قرار بود بر عملکرد غرفهداران نظارت صورت گیرد آیا این امر اجرایی شده است؟
طرح توسعه سامانههای هوشمند نظارت تصویری (اتاق مانیتورینگ) باهدف مدیریت کنترل بر مراکز عرضه سازمان، کسب اطلاعات و دادههای لازم جهت برنامهریزی دقیقتر، پیشگیری یا پیگیری اعمال مجرمانه، نظارت بر عملکرد افراد و تجهیزات در سازمان راهاندازی شد و درحالتوسعه
است.
فروش غیرحضوری محصولات به کجا رسید؟
عملیاتیکردن فروش غیرحضوری محصولات و فرآوردههای کشاورزی در بستر سوپراپلیکیشن شهرزاد باهدف حذف واسطههای اضافی و افزایش سود تولیدکننده و کاهش قیمت تمام شده برای مصرفکننده - ارتقای سطح کسبوکار سازمان و حفظ مزیت رقابتی در زنجیره تأمین محصولات کشاورزی و کاهش
هزینههای سازمانی - افزایش رفاه مصرفکنندگان و کمک به کاهش بار ترافیکی در سطح شهر تهران - شفافیت در زنجیره تأمین محصولات و فرآوردههای کشاورزی مبتنی بر فناوری - ایجاد بستر رقابتی منصفانه برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و فعالان زنجیره تأمین این محصولات از
سال 1401 در 2 مرکز بهصورت پایلوت انجام شده و با توسعه سامانه در سال 1402 هم اکنون در 25 مرکز عرضه میوه و ترهبار این سامانه فعال است.
پایش محصولات میادین میوه و تره بار از نظر بهداشتی به کجا رسید؟
راهاندازی آزمایشگاه سنجش و پایش محصولات کشاورزی باهدف برندسازی و ایجاد جایگاه تعیینکننده در ارائه محصولات غذایی باکیفیت به مصرفکنندگان، پشتیبانی زنجیره تأمین محصولات کشاورزی از منظر کیفیت و سلامت، ارتقای سطح نظارت و کنترل کیفیت و بهداشت محصولات عرضه شده
با پایش مستمر توسط آزمایشگاه دائمی و فرهنگسازی و ایجاد مراکز ایمن و در حد استاندارد برای مشتریان در دست پیگیری و اقدام است.
مصرفکننده - ارتقای سطح کسبوکار سازمان و حفظ مزیت رقابتی در زنجیره تأمین محصولات کشاورزی و کاهش هزینههای سازمانی - افزایش رفاه مصرفکنندگان و کمک به کاهش بار ترافیکی در سطح شهر تهران - شفافیت در زنجیره تأمین محصولات و فرآوردههای کشاورزی مبتنی بر فناوری
- ایجاد بستر رقابتی منصفانه برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و فعالان زنجیره تأمین این محصولات از سال 1401 در 2 مرکز بهصورت پایلوت انجام شده و با توسعه سامانه در سال 1402 هم اکنون در 25 مرکز عرضه میوه و ترهبار این سامانه فعال
در نیمه دوم سال گذشته بیش از 2000 آزمایش بر روی محصولات انجام شده و در ۶ ماه نخست سال جاری هم آزمایشات در حال انجام است و اگر محصولی سلامت لازم را نداشته باشد اجازه ورود نمیدهیم. حتی چند برند مطرح وقتی موفق به کسب امتیازات آزمایشگاه نشدند اجازه ندادیم در
میادین فعالیت کنند.
ما برای اینکه بر روی تمامی محصولات نظارت کنیم حتی در ایام عید قربان و عرفه هم طرح عرضه بهداشتی دام باعرضه تعداد 9575 دام زنده و فروش 8998 دام در 15 جایگاه در سطح شهر تهران توسط سازمان مدیریت میادین در راستای خدماترسانی به شهروندان برپا شد که با استقبال
مردم روبرو شد.
برخی از شهروندان گلهمند کیفیت هستند و در خصوص قیمتها هم مواردی را مطرح کردهاند در این زمینه توضیح دهید.
طبق گزارش بانک مرکزی که در مهر سال جاری منتشر شد، قیمت محصولات در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران ۵۲ درصد کمتر از قیمتهای این کالاها در سطح شهر تهران است ما نرخگذار نیستیم ما توزیعکننده هستیم و بر اساس نرخنامه محصولات توزیع میشود ارزانسازی
سبد مصرفی خانوار رویکرد اصلی ماست و به دنبال این هستیم که نگذاریم هزینههای زیادی به مردم تحمیل شود.
ما حتماً 100 بازار میوه و ترهبار دیگر احداث خواهیم کرد و این موضوع در دستور کار است تا دسترسی مردم آسانتر شود.
در خصوص کاهش هزینههای سبد مصرف خانوار باید بگویم که وجود واسطهها در حوزه مواد غذایی بودند باعث شده بود که در برخی مواقع هزینهها را بالا ببرند تا سود خوبی عاید آنها شود اما ما تمام واسطهها را حذف کردهایم.
آیا توزیع گوشت قرمز انجام میشود؟ در این زمینه توضیح دهید.
ما در زنجیره توزیع گوشت ، با نرخ مصوب توزیع می کردیم و قیمت مرغ هم 20 درصد پایین تر تاز بازار است البته این گزارشها را بانک مرکزی ارائه می کند و ما نقشی نداریم.
در پی نوساناتی که در حوزه قیمت گوشت قرمز در کشور ایجاد شد، برای اینکه بتوانیم گوشت قرمز مصرفی شهروندان را تامین کنیم با کمک وزارت جهاد و ورادکنندگانی که در حوزه گوشت قرمز بودند کار را آغاز کرده و اقدام به عرضه گوشت تنظیم بازار در میادین میوه ودتره بار شهر
تهران کردیم.
ما در سازمان به دنبال بالا بردن کیفیت هستیم و همچنین بخش توسعهای هم در دستور کار است.
میزان مراجعه مردم به ترهبار چقدر است و چند تراکنش روزانه انجام میشود؟
روزانه حدود یک میلیون تراکنش در میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران انجام میشود.
میزان مراجعه بالاست و قیمت ها روزانه توسط ناظرین و بازرس ها بررسی میشود و تخلفات گزارش و با خاطیان برخورد می شود.
همچنین شرایط تامین کالاهای اساسی هم خوب است و مشکلی در این زمینه نداریم.
همین جا بگویم که روزانه ۱۳هزار تن میوه و ترهبار وارد شهر تهران می شود که حدود ۴ هزار و پانصد تن میوه و تره بار در سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران عرضه می شود.
محصولاتی که از کیفیت پایین تری برخوردار است به آنها پسسورت می کنیم که باید این محصولات نصف یا یک سوم قیمت عرضه شود و این امر انجام میشود تاکید می کنم که پسسورت که الزاماً به معنای غیر قابل استفاده بودن نیست، در ساعات پایانی فعالیت میادین و بازارهای میوه
و تره بار با قیمت به مراتب پایینتر و گاهی حتی به صورت رایگان توسط غرفهداران عرضه میشود.
نرخگذاری محصولات چگونه انجام میشود در این زمینه توضیح دهید.
قیمتگذاری محصولات در بازارها و میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بر اساس شاخصهای کیفی انجام میشود یعنی بر اساس استانداردی است که برای هر محصول تعیین میشود.
ببینید در نرخنامههای سازمان علاوه بر اینکه نوع محصول و قیمت مصوب آن درج شده و مباحث مثل وزن، سایز،شکل ظاهری هم مهم است.
بهرهبرداران باید در میادین محصولات قابلعرضه را بر اساس شاخصهای تعیین شده در نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین تهیه کنند و اگر محصولی با شاخصهای کیفی تعیین شده فاصله داشته باشد، اجازه ورود به بازارها و میادین را ندارد.
محصولات بهصورت دستچین است و شهروندان خودشان میتوانند محصول موردنظر را انتخاب کنند البته این را هم بگویم که کسی اجازه تحمیل بار اضافه به مشتری را تحت هیچ شرایطی ندارد.
خدماترسانی به شهروندان انتهایی ندارد و غرفهداران باید خوب عمل کنند چرا که رضایت مردم در تمدید فعالیت آنها مؤثر است. نیروی انسانی عامل تأثیرگذار در پیشبرد اهداف است و باید همه قوانین را رعایت کنند. ببینید ما زمانی موفق هستیم که رضایت شهروندان را کسب کنیم
وقتی به این مرحله رسیدیم؛ در واقع توانستهایم مأموریت خود را به نحو درست انجام دهیم.
مزایده سازمان میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران انجام شد در این زمینه توضیح دهید.
مزایده بهرهبرداری نزدیک به ۲۰۰۰ غرفه در بیش از ۳۰۰ بازار میوه و ترهبار شهرداری تهران انجام شد. این مزایده در قالب کاربریهای میوه و فرنگی، پروتئینی خردهفروشی، پروتئینی عمدهفروشی، بازرگانی، دام زنده و حق بهرهبرداری پارکینگها ارائه شد. در این مزایده،
تولیدکنندگان و توزیعکنندگان واقعی حضور پیدا کنند و در نهایت بتوانیم خدماترسانی بهتری انجام شود.
همینجا دوباره تأکید میکنم که تلاش میکنیم چرخه تأمین و توزیع متوقف نشود و همچنان توسعهها صورت گیرد. در خصوص توسعه بازارها و میادین میوهوترهبار محدودیتهایی در تأمین زمین داریم اما سعی میکنیم در هر محلهای که تأمین زمین صورت گیرد بازار احداث میشود.
#