به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس گروه کشتیرانی و لجستیک فرانسوی CMA CGM، یکی از بزرگترین گروههای کشتیرانی کانتینری جهان، روز شنبه اعلام کرد که علیرغم ارزیابی خود مبنی بر اینکه منطقه پس از توافق آتش بس بین اسرائیل و فلسطین، ثبات بیشتری
پیدا کرده است، از حرکت در دریای سرخ خودداری خواهد کرد.رویترز گزارش داد مدیران شرکتهای کشتیرانی همچنان در مورد بازگشت کشتیهایشان به دریای سرخ محتاط هستند، جایی که حوثیها از نوامبر سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰ حمله به کشتیها انجام دادهاند
که باعث شده بیشتر شرکتهای کشتیرانی کشتیهای خود را از دریای سرخ به مسیرهای دیگر منحرف کنند.غول کشتیرانی سی ام ای سی جی ام گفت که ثبات جدید یک نشانه مثبت اما شکننده برای بخش کشتیرانی است و ایمنی همچنان یک اولویت است.در
این بیانیه آمده است «با توجه به تنشها و خطرات مرتبط با کشتیهای تجاری در مناطق خاص، CMA CGM مسیرهای جایگزین را همچنان در اولویت قرار داده است که از جمله آن اتکای شدید به مسیر دماغه امید نیک در جنوب آفریقا است».این شرکت توضیح داد که
بسته به شرایط امنیتی و عملیات شرکت های کشتیرانی جهانی، میتوان اصلاحاتی در این سیاست اعمال کرد.
از نوامبر ۲۰۲۳ با آغاز عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ و حمله به کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی و سپس کشتی های مرتبط با آمریکا و انگلیس صدها کشتی مربوط به شرکت های بزرگ کشتیرانی جهان نظیر شرکت کشتیرانی مرسک (Maersk ) شرکت کشتیرانی
ام اس سی (MSC)، شرکت کشتیرانی سی ام ای سی جی ام (CMA-CGM) و شرکت کشتیرانی هاپاگ لوید (Hapag-Lloyd)با تغییر مسیر اصلی کشتیرانی خود در دریای سرخ برای عبور از کانال سوئز به سمت دماغه امید نیک تغییر مسیر دادند.شورای عالی سیاسی یمن هم هفته
گذشته با اعلام توقف حملات خود در دریای سرخ به دنبال ایجاد آتش بس در نوار غزه گفت که پایبندی رژیم صهیونیستی به اجرای توافق را زیر نظر دارند و در صورت هرگونه نقض آتشبس، به حمایت خود از فلسطین ادامه خواهد داد.
اکونومیست نیز گزارش داده است که در طول یک سال گذشته حجم حمل و نقل از طریق باب المندب و دریای سرخ دو سوم کاهش یافته و حملات دریای سرخ در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته است.این مجله به نقل از توماس نوردبرگ
از شرکت بیمه سوئدی میگوید که به دلیل حملات نیروهای صنعا قیمت بیمه کشتیها ۲۰ برابر شده است.اکونومیست تاکید کرد که این افزایش هزینه بیمه محدود به آن گروه کشتیهایی است که در دایره اهداف صنعاء قرار داشتند به طوری که شرکتهای آمریکایی و انگلیسی با حق بیمهای
مواجه بودند که به ۲ درصد ارزش کشتی میرسید، در حالی که کشتیهای چینی تنها ۰.۳۵ درصد ارزش کشتی پرداخت می کردند چون خطرات برای آنها کمتر بود.این مجله گزارش داد که در نتیجه حملات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ، قیمت حمل و نقل کالا با کشتی
ها در این منطقه در اوج بحران پنج برابر شد.اکونومیست با اشاره به اینکه آمریکا در مجموع نزدیک به پنج میلیارد دلار برای محافظت از کشتی ها در دریای سرخ هزینه کرده بود که اشاره به عملیات نظامی دریایی تحت فرماندهی آمریکا علیه نیروهای مسلح یمن است.مت
کسل، معاون کشتیرانی جهانی در گروه لجستیک آمریکایی CH Robinson، نیز گفته: بعید است صنعت کشتیرانی در کوتاه مدت شاهد تغییر عمده ای برای بازگشت به کانال سوئز باش دلیل این امر به چالشهای مربوط به بیمه کالاها، با توجه به ریسک های بالای مورد انتظار و محدودیت های
زمانی است، زیرا اجرای طرح حمل و نقل جدید برای بازگشت به دریای سرخ ممکن است هفتهها یا ماهها طول بکشد.