به گزارش تحلیل ایران ؛ موقعیت جغرافیایی ایران که در تلاقی شرق-غرب و شمال-جنوب قرار گرفته، دارایی مولدی برای سبد درآمدی کشور محسوب می شود.
ترانزیت (گذر) کالا به معنای آن است که کالای تولید کشور دیگر، با کامیون یا راه آهن از مسیر ایران عبور کند و به کشور دیگر برسد که هزینه حمل بار و حق دسترسی، درآمد این گذر محسوب میشود.
جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت راهداری اعلام کرد که در ۱۰ ماه نخست امسال، ۱۴.۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران عبور کرده که معادل کل ترانزیت جاده ای کشور در سال ۱۴۰۲ است و رشد ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.
کارشناسان معتقدند به طور متوسط عبور هر تن کالا از خاک کشور برای دولت حدودا ۷۵ دلار درآمد دارد که درآمد ارزی پایدار کشور و مهار تورم برای خانوار ایرانی را در پی خواهد داشت.
گذر کالا از خاک ایران، در سالهای گذشته روند پر فراز و نشیب و نسبتا صعوی داشته است.
خاطرنشان میشود معمولا بیش از ۹۰ درصد ترانزیت مسیر ایران توسط کامیون صورت میگرفته و مابقی با ریل جا به جا شده است.
کارشناس حمل و نقل، حسن کریم نیا معتقد است که جهش ترانزیت جادهای از کشور نشانه خوبی برای اقتصاد کشور و مردم است و باید روال گذشته همچنان ادامه پیدا کند.
اما مهدی باقری، کارشناس ترانزیت می گوید کامیون های ترانزیتی از یارانه گازوئیل ارزان قیمت استفاده میکنند و تا ۸۰۰ دلار به صنعت حملونقل کشور و مردم ضرر می رسانند.
هم اکنون، کارشناسان در حال تهیه پیشنهادی برای تعین سهم حداقل ۵۰ درصد ترانزیت عبوری از خاک ایران توسط راهآهن هستند که مصرف سوخت آن یک هفتم کامیون است و هزینه کمتری بر گردن کشور میگذارد.