به گزارش تحلیل ایران حسین فرهید زاده امروز در بیست و سومین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان، گفت: باید راهکارهایی با بانک مرکزی ایجاد کرد تا واحدهایی که حقوق مصرف کنندگان را رعایت می کنند در اولویت خدمات و سیاست های تشویقی قرار
گیرند. رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان با اشاره به فعالیت کمیته فنی و شورای سیاست گذاری در سازمان حمایت از مصرف کنندگان، اظها داشت: ۹ دستگاه در این کمیته حضور دارد که هر کدام از این دستگاه ها بر اساس تکالیف خود نظر را در
خصوص اهدای جوایز به تولیدکنندگان اعلام می کنند و شاخص ها را ارزیابی می کنند.
وی با بیان اینکه شناسایی واحدهای برتر فرایند یک ساله ای دارد، بیان داشت: امسال از یک هزار و ۲۰۰ واحد تنها ۴۸ واحد موفق به کسب رتبه شدند.
وی افزود: در ارزیابی ها ۱۲ خدمت از جمله تسهیل در پرداخت تسهیلات، صادرات با کمترین تشریفات گمرکی، پرداخت جوایز صادراتی، تجهیز و نوسازی و شرکت در نمایشگاه های بین المللی مورد توجه قرار می گیرد.فرهیدزاده افزود: فرهنگ
پایداری برای حمایت از مصرف کنندگان در همه دولت ها مورد تاکید است و در برنامه هفتم نیز به این موضوع توجه شده است همچنین برخی از کشورها از جمله ژاپن، کره جنوبی و فرانسه و آلمان نیز نهادهایی مانند سازمان حمایت مصرف کننده و مبارزه با گران فروشی دارند.
وی بیان داشت: حمایت از مصرف کننده مساوی با حمایت از تولیدکننده است که باعث ارتقا کیفیت تولید می شود ضمن اینکه حمایت از تولید باعث ایجاد بازار رقابتی و بهبود کیفی کالا و مشتری مداری می شود.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان افزود: امسال سازمان گواهینامه بین المللی ایزو ۲۰۱۵ را دریافت کردیم.
در این همایش حسین زادهقشمی دبیر جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان میدانیم که مدیران بنگاههای اقتصادی در چه شرایط سختی در حال گرداندن چرخ اقتصادی کشور
هستند.وی افزود: میدانیم فعالان اقتصادی و تولیدی، خدماتی در این شرایط چگونه بهترین خدمت را با دقت به مصرفکنندگان میرسانند. در کنار تمام مشکلات اعم از مسائل ارزی، تحریمها، مشکلات اقتصادی اما حرف مشترک این است که با همه سختی ها،
مشکلات کمبودها، امروز ما در روز ملی حمایت از حقوق مصرفکننده به افتخار بنگاههای برتر در بیست و سومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان، سر بالا میگیریم و افتخار می کنیک که در جنگ اقتصادی فرماندهان این جنگ اقتصادی که مدیران شرکتها و بنگاههای اقتصادی
هستند، بهترین خدمت را به مصرفکننده ارائه میدهند.وی افزود: امسال از بین ۱۲۵۰ شرکت و بنگاه اقتصادی که به حضور در فرآیند جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان دعوت شدهاند، ۳۷۰ شرکت موفق شدند در این فرآیند و ارزیابی آزموده شوند و از بین
تمام این بنگاههای اقتصادی ۴۸ بنگاه اقتصادی صاحب گواهینامه و تندیس روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان شدند و از این بین، ۱۴ شرکت برتر به عنوان دریافت کنندگان تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرفکنندگان معرفی می شوند.
محمدصادق مفتح در ادامه این مراسم گفت: در وزارت صمت تلاش بر این است که ارتباطات با تولیدکنندگان را تقویت کنیم تا بازار آرامی داشته باشیم و شاهد شکوفایی صنعت و صادرات باشیم.
وی افزود: حقوق مصرف کننده و رعایت حقوق مصرف کننده وجه شرعی و عقلی دارد، تولید برای مصرف کننده انجام می شود و بنگاه تولیدی موفق تر است که بازار بیشتری داشته باشد.
وی افزود: وظیفه دولت نظارت بر حقوق مصرف کنندگان است و نتایج ارزیابی بنگاه های اقتصادی برای امتیازدهی و انتخاب برترین ها است.
مفتح با بیان اینکه دولت بنگاه ها را ملزم به رعایت حقوق مصرف کننده می کند گفت: شرایط تحریمی منجر به ایجاد نارضایتی در بین مردم می شود که یکی از راه های خنثی کننده توطئه های علیه کشور بحث تولید و جلب رضایت مردم و مصرف کننده است.