به گزارش تحلیل ایران؛ فرود عسگری عنوان کرد که «ترانزیت خارجی کشور در ۱۱ ماهه ۱۴۰۳ با افزایش ۲۶ درصدی به رقم ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است».
فرزانه صادق، وزیر راهوشهرسازی، در دیدار با دبیرکل ایرو نیز عنوان کرده بود که در سال ۱۴۰۳، ترانزیت ایران به باشگاه ۲۰ میلیون تنیها میپیوندد.
ترانزیت از چند سال گذشته برای تنوعبخشی به سبد درآمد ارزی کشور و برونرفت از اقتصاد نفتی با هدف دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی موردتوجه قرار گرفتهاست. ترانزیت (گذر) کالا از ایران معمولا در حدود ۵ تا ۱۳ میلیون تن بوده و در سال ۱۴۰۲ با جهش ۵۲ درصدی به رکورد
۱۶.۳۴ میلیون تن رسیدهاست.
عسگری بیشترین میزان ترانزیت در مدت یادشده را به ترتیب از مبدا گمرکات منطقهویژه شهیدرجایی با ۵.۳ میلیونتن، پرویزخان با ۴.۶ میلیونتن و باشماق با ۲.۷ میلیونتن عنوان کرد که ۶۲ درصد کالای عبوری را به خود اختصاص دادهاند.
به گفته سرپرست مرکز امور بینالملل وزارت راهوشهرسازی امین ترفع بیشتر کالاهای ترانزیتی از خاک ایران، فرآوردههای نفتی بهویژه از اقلیم کردستان هستند.
کارشناسان معتقدند ترانزیت (عبور) کالا منافعی اعم از «درآمد ارزی سرشار»، «ایجاد جایگاه راهبردی در سطح بینالملل»، «گره خوردن منافع مشترک با کشورهای ذینفع و قدرتهای اقتصادی و سیاسی»، «خنثیکنندگی تحریمهای ظالمانه و یکجانبه»، «توسعه اقتصادی و فرهنگی و افزایش
مراودات مالی به واسطه وجود منافع بازرگانان کشورهای دیگر» و مهمتر از آن «تنظیم منافع مردم-دولت» را به همراه دارد.