به گزارش تحلیل ایران؛ پس از اعمال تعرفه های ۲۵ درصدی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر کالاهای وارداتی از کانادا و مکزیک از سه شنبه،گذشته روابط تجاری بین آمریکا و این دو همسایه اش پیچیده شده است.
در همین حال اتاوا اعلام کند که قصد دارد ۲۵ درصد عوارض گمرکی بر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ازکالاهای آمریکایی وضع کند.
اقتصاددانان می گویند که واردکنندگان و شرکتهای آمریکایی احتمالاً هزینه تعرفهها را به مصرف کنندگان منتقل میکنند، به این معنی که افراد قیمتهای بالاتری را در فروشگاههای مواد غذایی و نمایندگی های خودرو خواهند دید.
آنها همچنین هشدار دادند که تعرفههای اعمال شده توسط ترامپ نتایج معکوسی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت، زیرا به افزایش قیمتها منجر میشود و در حالی که اقتصاد را کُند میکند، خطر رکود تورمی را افزایش میدهد.
بر اساس آنچه وال استریت ژورنال به نقل از مایکل فرولی، اقتصاددان ارشد آمریکایی در جی پی مورگان آورده است این تعرفه ها ممکن است تورم را در ماه مارس، آوریل و مه افزایش دهد، زیرا شرکتها برای جبران هزینه های واردات بالاتر قیمتها را افزایش میدهند.
وی افزود: اگر تعرفهها به اقتصاد کانادا و مکزیک آسیب وارد کند و آنها هم با با اقدام تعرفه مقابله به مثل کنند، این اعمال تعرفه از سوی دو کشور میتواند به صادرکنندگان آمریکایی آسیب برساند و اگر این کشورها وارد رکود شوند، این به تنهایی دلیلی برای کاهش صادرات
ایالات متحده به آن کشورها است.
انتقاد خودروسازان آمریکایی از ضربه تعرفهها به تولید خودرو
تهدیدهای دولت ترامپ مبنی بر اعمال تعرفهها، کسبوکارها و شرکتها در هر حجم و اندازهای را برای هفتهها وارد برنامهریزی احتمالی کرده است و حتی قبل از اینکه این تهدیدها به واقعیت تبدیل شوند، تولیدکنندگان را مختل کرده است.
خودروسازان شهر دیترویت، قطب تولید خودرو در آمریکا شدیدترین انتقادات خود را از تعرفههای دولت ترامپ بر واردات مکزیک و کانادا صادر کردند و گفتند که در نهایت این اتفاق مانع از سرمایه گذاری در مشاغل کارخانههای آمریکایی میشود.
اواخر عصر دوشنبه، یک گروه لابی به نمایندگی از جنرال موتورز، فورد موتور و جیپ گفت که دولت ایالات متحده باید خودروسازانی را معاف کند که از توافقنامه تجارت آزاد فعلی که در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ (۲۰۱۷-۲۰۲۱) اجرا شد، تبعیت میکنند.
مت پلانت، رئیس شورای سیاست گذاری خودروی آمریکا در اظهاراتی گفت: خودروسازان آمریکایی که میلیاردها دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری کردهاند، نباید با تعرفههایی که هزینه تولید خودرو در ایالات متحده را افزایش میدهد و مانع سرمایه گذاری در نیروی کار آمریکا
می شود، رقابت پذیری آنها تضعیف شود.
آمریکا برای همه واردات از مکزیک و کانادا تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کرده به استثنای محصولات انرژی مانند نفت خام و گاز طبیعی که مشمول تعرفه ۱۰ درصدی خواهند بود.
کانادا بامداد سه شنبه به دنبال تصمیم ترامپ مبنی بر آغاز اجرای تعرفه ها اعلام کرد که تعرفه های گمرکی تلافی جویانه بر حدود ۱۰۷ میلیارد دلار کالاهای وارداتی آمریکایی وضع خواهد کرد و اشاره کرد که پس از اجرایی شدن تعرفه های ترامپ، حدود ۲۱ میلیارد دلار از کالاهای
آمریکایی هدف اعمال تعرفه قرار خواهد گرفت.
وال استریت ژورنال در سرمقاله دیروز خود درباره تصمیم ترامپ مبنی بر اجرایی شدن تعرفه های گمرکی بر کانادا و مکزیک نوشت: رئیس جمهور ترامپ احمقانه ترین تصمیم را برای اعمال تعرفه گرفته و ما و نسبت به تاثیر آن بر بازار سهام و معاملات برون مرزی و برخی ایالت ها و
شرکت ها هشدار داده و به افزایش قابل توجه قیمت خودروها نیز منجر خواهد شد.
این روزنامه آورده است: پرزیدنت ترامپ دوست دارد وقتی بازار سهام بالا می رود به عنوان نشانه موفقیت سیاست خود به آن اشاره کند، بنابراین او در مورد کاهشی شده ارزش بازارها در روز دوشنبه چه نظری دارد؟ میانگین صنعتی داوجونز به محض اعلام آغاز اعمال تعرفهها بر مکزیک
و کانادا، ۶۵۰ واحد کاهش یافت.
نویسنده وال استریت یا اشاره به اینکه ترامپ «به خاطر خود تعرفهها تعرفهها را میخواهد،ت اکید کرد: «ترامپ به دوستان ضربه میزند، نه مخالفان» تعرفه های گمرکی او بر هر معامله فرامرزی تاثیر خواهد گذاشت بازار خودروها در آمریکای شمالی بسیار به هم پیوسته است و
برخی خودروها در یک روز حدود ۸ بار از مرز عبور میکنند و برخی خودروها در کانادا و مکزیک مونتاژ میشوند.
وال استریت به تحلیل گروه اقتصادی اندرسون اشاره کرد که تاکید کرده این تعرفه هزینه یک خودروی بزرگ اسپورت مونتاژ شده در آمریکای شمالی را حدود ۹۰۰۰ دلار و یک کامیون کوچک را حدود ۸۰۰۰ دلار افزایش می دهد و در مورد کامیون کوچک، حدود ۸۰۰۰ دلار هزینه اضافی خواهد
داشت بنابراین آیا حزب جمهوریخواه اینگونه قصد دارد به رای دهندگان طبقه کارگر کمک کند؟
با این حال دولت آمریکا روز پنجشنبه از تعویق یک ماهه تعرفههای ۲۵ درصدی بر صنعت خودروسازی در مکزیک و کانادا خبر داد.
وی پس از گفت وگو با سه شرکت خودروسازی بزرگ آمریکایی (فورد، جنرال موتورز و استلانتیس) که در مکزیک و کانادا سهام دارند و خودروهای خود را در آنجا مونتاژ می کنند، گفته که با سه فروشنده بزرگ خودرو که خودروهای خود را در چارچوب تِمِک (توافق تجاری میان مکزیک، آمریکا
و کانادا) وارد میکنند، یک ماه معافیت (تعرفه) میدهد.
تصمیم ترامپ برای اعطای این تمدید پیش از طرح او برای اعمال تعرفه های متقابل در سراسر جهان است که در دوم آوریل (۱۳ فروردین) اعلام خواهد شد؛ تعرفه هایی که به گفته سخنگوی کاخ سفید اجازه هیچ گونه معافیتی را نمی دهند.
وال استریت: ترامپ دمدمی مزاج شاید برای تعرفهها تصمیم دیگری بگیرد
وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه تاثیر این تصمیم بر برخی ایالتها و شرکتهای آمریکایی ممکن است باعث شود او سریعاً در تصمیم خود تجدید نظر کند، گفت: «ترامپ دمدمی مزاج است و چه کسی میداند تا چه زمانی به اعمال تعرفهها ادامه خواهد داد» و افزود: «سرمایهگذاران
تلاش میکنند این ابهام موجود را بررسی کنند در حالی که شاهد افزایش شواهدی از کاهش رشد اقتصاد آمریکا هستند.»
همانطور که یک گزارش واشنگتن پست میگوید، اعمال تعرفه بر هر چیزی که آمریکاییها از مکزیک و کانادا میخرند، یک قمار سیاسی فوقالعاده توسط رئیسجمهوری است که توسط رأیدهندگان عصبانی به دلیل سالها تورم بالا به قدرت بازگردانده شد.
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا عصر دوشنبه گفت: «به دلیل تعرفه های اعمال شده توسط ایالات متحده، آمریکایی ها هزینه بیشتری برای خواربار، بنزین و اتومبیل خواهند پرداخت و احتمالا هزاران شغل را از دست خواهند داد.»