به گزارش تحلیل ایران؛ براساس گزارش گمرک ایران، حجم ترانزیت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ به ۲۰.۳ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی داشته است.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران فرود عسگری عنوان کرد که بیشترین میزان ترانزیت خارجی کشور در مدت یادشده به ترتیب از مبدا گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی با ۵.۳ میلیون تن، پرویزخان با ۴.۶ میلیون تن و باشماق با ۲.۷ میلیون تن انجام گرفته
است.چند روز پیش نیز معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جبارعلی ذاکری عنوان کرده بود که ترانزیت ریلی، در ۶ ماه دوم نسبت ۶ ماهه اول، ۵۰ درصد پیشرفت کرده است که بدین ترتیب رکورد ۱.۹ میلیون تنی خود را شکسته است.
مدیر عامل راهآهن اظهار کرده بود: در سال جاری حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن فقط بار ترانزیتی جابجا شد و همچنین مجموع صادرات و واردات نیز به ۲.۶ میلیون تن رسید که مجموع این دو مورد، حمل ۵ میلیون تن بار را در پی داشته است.ذاکری
افزود: برای سال آینده نیز روی عدد ۸ میلیون تن بار هدف گذاری کردهایم و امیدوارم به این میزان دست پیدا کنیم.چند ماه پیش فرزانه صادق، وزیر راهوشهرسازی، در دیدار با دبیرکل ایرو نیز عنوان کرده بود که در سال ۱۴۰۳، ترانزیت ایران به باشگاه
۲۰ میلیون تنیها میپیوندد.مقایسه ترانزیت ۱۱ ماه امسال با حجم ترانزیت ایران در سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ نشان میدهد در طی سالهای مذکور رکورد ترانزیت سالانه کشور ۱۳ میلیون تن بوده که این میزان در سال ۱۴۰۲ رکورد ۱۷.۸ میلیون تنی را به ثبت
رساند و برآورد میشود تا انتهای اسفندماه امسال رکورد ۲۲ میلیون تن نیز بشکند.
گفتنی است براساس بررسی مرکز پژوهشهای مجلس، استعدادهای ترانزیتی ایران ۸۰ میلیون تن در سال است که در صورت فعالسازی میتواند درآمد سالیانه بیش از ۸ میلیارد دلاری را عاید کشورمان کند.کارشناسان معتقدند ترانزیت (عبور)
کالا منافعی اعم از «درآمد ارزی سرشار»، «ایجاد جایگاه راهبردی در سطح بینالملل»، «گره خوردن منافع مشترک با کشورهای ذینفع و قدرتهای اقتصادی و سیاسی»، «خنثیکنندگی تحریمهای ظالمانه و یکجانبه»، «توسعه اقتصادی و فرهنگی و افزایش مراودات مالی به واسطه وجود
منافع بازرگانان کشورهای دیگر» و مهمتر از آن «تنظیم منافع مردم-دولت» را به همراه دارد.