به گزارش تحلیل ایران ؛ نخستین قطار از استوکتون تا دارلینگتون در روز ۲۷ سپتامبر ۱۸۲۵ به راه افتاد که این قطار هم حامل ۶ واگن پر از ذغال سنگ و آرد بود و هم به اندازه ۶۰۰ تن مسافر داشت.
با این حال حمل و نقل ریلی با توجه مزایای ذاتی خود بعدها صرفا برای حمل بار انبوه و حجیم در مسافت های طولانی توسعه و مورد استفاده قرار گرفت.
از چند سال گذشته با اقدامات موثر شرکت راه آهن، چشمههای بار در کشور شناسایی شدند و به مراتب با همافزایی شرکت ها و کارخانه های بزرگ مقیاس، کلنگ احداث خط فرعی و آنتنی اتصالی آن ها به شبکه اصلی خطوط ریلی زده شده است.
این اقدامات در راستای اجرای منویات ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی به منظور افزایش جذب بار، کاهش سوانح جاده ای و مصرف سوخت و حامل های انرژی و آلاینده های زیست محیطی، دستاندرکاران ریلی کشور مبادرت به اتصال مراکز انبوه تولید بار به
شبکه ریلی کردهاند.
امروز (۲۶ اسفند) تفاهمنامه سه جانبه شرکت راه آهن با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق جهت طراحی و احداث خط راه آهن صنعتی و تجاری با حضور مدیران عامل سه مجموعه به امضا رسید.
جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در این مراسم اظهار کرد: این تفاهمنامه با هدف احداث خط فرعی به طول ۳۲ کیلومتر و فراهم کردن شرایط حمل ۵ میلیون تن بار و با سرمایه گذاری ۱.۶ همت به امضا رسید.
وی افزود: مقاصد بار این خط ریلی شامل بندر عباس، فولاد مبارکه، فولاد زرند کرمان، فولاد خراسان و فولاد اردکان است.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: رویکرد ما در شرکت راه آهن اتصال چشمههای بار به شبکههای ریلی کشور با هدف افزایش حجم بار ریلی است، به طوری که ما قطبهای بار بالای یک میلیون تن را شناسایی میکنیم که مزیتهای اجتماعی آن بیش از مزیتهای اقتصادی آن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به این که مرکز کشور از معادن بزرگی تشکیل شده است، بیان کرد: در منطقهای از شبکه که به پاپیون ریلی گفته میشود (در مرکز شبکه ریلی کشور و در میان اصفهان و یزد قرار دارد)، در حال شناسایی بلاکهای بحرانی از بافق به سمت سنگان
هستیم. همچنین برنامهای برای دو خطه کردن آن داریم و سپس به دنبال استفاده از بلاک میانی و افزایش ظرفیت خواهیم رفت.
وی با اشاره به چشم انداز افزایش ۷ میلیون تنی تولید از معادن در برنامه هفتم پیشرفت گفت: برای این که بتوانیم از ظرفیت شبکه موجود در راستای حمل بار شرکتهای بزرگ استفاده کنیم، ۴ بلاک میانی در قالب قرارداد در حال اجرا است.