موضوعات ‌مرتبط: سیاسی استان ها

a/178262 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد؛

امام راحل ادبیات ضد صهیونیستی را به محافل روشنفکری سرایت داد

  پنجشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۴ — ۱۶:۴۲
تعداد بازدید : ۸   
 تحلیل ایران -امام راحل ادبیات ضد صهیونیستی را به محافل روشنفکری سرایت داد

یک پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه نهضت حضرت امام‌(ره) موجب ایجاد یک ادبیات ضد صهیونیستی در کشور شد

به گزارش تحلیل ایران ، محمد حسن رجبی دوانی روز پنجشنبه در همایش امام خمینی طلایه‌دار مقاومت در سالن اجتماعات دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم همچنین اظهار کرد: روشنفکری مانند جلال آل احمد، که در اوایل دهه ۴۰، در تحسین اسرائیل، کتاب سفر به ولایت عزراییل را می‌نویسد در سال ۴۶، و پس از شکست خفت‌بار ارتش های عربی، در مقاله‌ای، روشنفکران اروپایی و ایرانی حامی رژیم صهیونیستی را به شدت مورد حمله قرار داد.

 

وی با ذکر این نکته که مقاله آل احمد مورد استقبال زیادی قرار گرفت و در ۵۰ هزار نسخه انتشار پیدا کرد یادآور شد: ۲ سال بعد که حادثه آتش‌سوزی مسجد الاقصی رخ داد، عبدالرحمن فرامرزی سردبیر اسبق روزنامه کیهان نیز مقاله شورانگیزی نوشت و به تهدید های یک صهیونیست ایرانی پاسخ داد.

 

دوانی همچنین تفاوت حرکت ضد صهیونیستی حضرت امام با علمای پیشین را مورد توجه قرار داد و افزود: علمای گذشته با وجود مواضع انقلابی در برابر صهیونیست ها، در جایگاه مرجعیت قرار نداشتند، از این رو نتوانستند مانند امام، حمایت های مردمی را جلب کنند.

 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: علمای پیش از امام موفق نشدند، اجماعی از علما و مراجع را علیه مساله صهیونیسم، به وجود آورند.

 

وی اضافه کرد: پس از آغاز حرکت حضرت امام، علمای اسلامی در مسائل مختلف جهان اسلام از جمله جنگ های سوم و چهارم اعراب با اسرائیل نیز اقدام به صدور اعلامیه کردند.

 

دوانی با یادآوری اینکه به جز جعفر کاشف الغطا از مراجع ساکن نجف، مبارزه هیچ کدام از علمای پیش از امام با استکبار، استمرار نداشت گفت: کاشف الغطا با نوشتن منشور سیاسی علمای شیعه، خیانت آمریکا و انگلیس را در تاسیس اسرائیل برملا کرد،

ولی به غیر از این شخصیت، سایر علما این حرکت را ادامه ندادند، اما مبارزه حضرت امام با استکبار تا پایان عمر تداوم یافت.

 

این پژوهشگر تاریخ معاصر با بیان اینکه مبارزه امام، همبستگی شیعیان و برادران اهل سنت به‌ویژه اعراب در حال جنگ با اسرائیل و مبارزان فلسطینی را در پی داشت، یادآور شد: حضرت امام مساله فلسطین و پدیده صهیونیست را از یک آرمان و جنبش محدود سیاسی عربی برای آزادی سرزمین اِشغالی، به یک مساله اسلامی و مکتبی تبدیل کرد.

 

وی ادامه داد: امام راحل، فلسطین را مساله مهم جهان اسلام و اسرائیل را نیز دولت نامشروعی معرفی کرد که مبارزه با آن، نه تنها برای عرب ها، بلکه برای عموم مسلمانان و حتی همه موحدان و انسان های آزادی خواه یک وظیفه انسانی و اسلامی است.

 

وی اضافه کرد: به باور حضرت امام، پیروزی و یا شکست سیاسی در این راه، به معنای پیروزی و عمل به تکلیف الهی است.

 

امام راحل ادبیات ضد صهیونیستی را به محافل روشنفکری سرایت داد 

 

اسلام تنها هدف امام در مبارزه با طاغوت بود

 

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی نیز در این همایش، با بیان اینکه جامعه به طور کامل با ویژگی های حضرت امام آشنا نشده است، گفت: رمز موفقیت امام در مبارزه با طاغوت، حرکت در مسیر اسلام بود.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید روحانی همچنین قیام، مبارزه ها و فریاد های حضرت امام را نیز برای خدا دانست و بیان کرد: چون فعالیت های امام برای خدا بود، خداوند نیز بسیاری از مسیرها را پیش‌روی او گشود.

 

وی با بیان اینکه یکی از مشکل هایی که همواره در جامعه روحانیت وجود داشته و دارد، نداشتن درک دقیق از شرایط زمان است گفت: حضرت امام زمان‌شناس بود، و از همان موقعی که نهضت را آغاز کرد، به خوبی می‌دانست، راهی که در آن گام نهاده، به مقصد مورد نظر خواهد رسید.

 

روحانی یادآور شد: در آن زمان، حتی گروه های روشنفکری و ملی‌گراها نیز می‌گفتند، آخوندها سیاست را نمی‌فهمند، الان وقت مبارزه نیست، چرا که شرق و غرب از شاه پشتیبانی می‌کنند، ولی امام بدون توجه به این حرف ها، تنها با آشنایی به شرایط زمانی، مبارزه در راه خدا را آغاز کرد.

 

وی با ذکر این نکته که حضرت امام با ملت بود و مردم را نیز شناخته بود، گفت: امام جریان‌شناس و دشمن‌شناس بود، روزی که خطر صهیونیست را مطرح کرد، کسی حتی اسم صهیونیست را هم نشنیده بود.

 

روحانی یادآور شد: حضرت امام، زمانی خطر آمریکا را مطرح کرد که روشنفکران و گروه های سیاسی، انگلیس را به عنوان خطر اصلی می‌دانستند.

 

وی افزود: امام وقتی گفت، آمریکا شیطان بزرگ است، برخی ملی‌گراها گفتند، اگر آمریکا شیطان بزرگ است، شوروری هم شیطان اکبر است، و به هیچ وجه خطر آمریکا را به رسمیت نمی‌شناختند.

 

وی اهل مقاومت بودن را یکی از ویژگی های بارز امام ذکر کرد و افزود: پس از جشن‌های ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی، خیلی از علما از مبارزه با شاه ناامید شدند، و سیاست سازش با حکومت پهلوی را در پیش گرفتند، ولی امام به مبارزه علیه این رژیم ادامه داد.

 

دبیر همایش امام خمینی طلایه دار مقاومت نیز با بیان اینکه این همایش از سوی انجمن علمی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شده است، گفت: این انجمن به تازگی تاسیس شده و از جمله رسالت های آن نیز پیگیری موضوع های علمی در حوزه تاریخ انقلاب است.

 

حجت الاسلام‌والمسلمین مهدی ابوطالبی با اشاره به در پیش بودن، سی‌وششمین سالگرد ارتحال حضرت امام، خاطرنشان کرد: این همایش در خصوص برخی مباحث چالشی از جمله جبهه مقاومت، مذاکره با آمریکا و حضور ایران در عرصه بین‌الملل، به بازخوانی اندیشه و سیره امام راحل پرداخته است.

 

وی بیان کرد: استادان و اندیشمندان حاضر در این همایش، فضای عمومی کشور و مواضع رسانه ها و جریان های فکری سیاسی را با مواضع روشن و صریح حضرت امام مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :