به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، در سال 96، دولت بر اساس ماده 58 برنامه ششم توسعه مکلف شد 2000 دستگاه واگن برای کلانشهرها که از این تعداد سهم تهران 630 واگن بود، تأمین کند؛ بر همین اساس مناقصه بینالمللی ساخت واگنها برگزار شد و شرکت واگنسازی تهران
و شرکای چینی آن بهعنوان برندگان مناقصه ساخت 630 واگن برنده شدند اما ابلاغ قرارداد چند سال به طول انجامید و تأمین منابع مالی این امر که طبق قانون بودجه سال 1399 کل کشور، دولت مجاز بود اقدامات قانونی لازم برای تأمین سهم 15 درصد تسهیلات مالی خارجی را انجام دهد،
میسر نشد.
در کشوقوسهای پیشآمده، دولت وقت زیر بار پرداخت این هزینه نرفت و شهرداری هم توان پرداخت آن را نداشت اما مدیریت کنونی شهر تهران آستینها را برای کمک به اجرای این قرارداد بالا زد و دولت شهید رئیسی این گره را باز کرد و متعهد به پرداخت 15 درصد پیشپرداخت ساخت
واگنها شد.
اما علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در سفری که سال 1402 به چین داشت، با افزودن 25درصدی به متمم قرارداد تعداد واگنها را از 630 به 791 دستگاه واگن افزایش داد و مقرر شد شهرداری حدود 10 درصد از 15 درصد مبلغ پیشپرداخت را به دولت بهصورت ریالی قرض بدهد اما با شهادت
آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور سابق کشورمان، پرداخت 5 درصد باقیمانده با مشکل مواجه شد.
با این حال این موضوع با حمایت دولت چهاردهم همراه شد و پزشکیان نیز در دی ماه سال گذشته وعدههایی برای کمک به اجرای قرارداد داد و طی دستوری از وزارت کشور خواست این موضوع تحویل واگنها پیگیری شود.
حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری؛ عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره آخرین وضعیت اجرای این قرارداد به خبرنگار تسنیم گفت: هرمزی؛ معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران بههمراه نصرتی؛ رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها و نمایندگانی از وزارت
کشور در چین حضور دارند تا امور مربوط به قرارداد را پیگیری کنند.
وی با بیان اینکه توافقات مربوط به خرید واگنها نهایی شده و نحوه واگذاری و ارسال واگنها در حال بررسی است، ادامه داد: برای پرداخت هزینه نیز نمایندگان وزارت کشور مذاکرات لازم را با طرف چینی انجام میدهند.
علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران نیز اعلام کرده بود: پیشنمونه واگنها ساخته شده است و تستهای عملیاتی آن آغاز شده است و امیدواریم از پایان امسال قطارهای جدید را در متروی تهران ببینیم.
تهران با 7 خط مترو و 160 ایستگاه، حدود 1400 واگن فعال دارد و سالهاست با کمبود حداقل 1500 واگن نیز مواجه است و فرسودگی واگنهای موجود نیز به یکی از دغدغههای جدی برخی از مدیران شهری تبدیل شده است، با این حال، رنگ واقعیت گرفتن حمایت و همراهی دولت، تحرک جدی
در اجرای قرارداد و ورود تدریجی واگنها میتواند گره بزرگی از مشکلات این ناوگان انبوهبر را باز کند و سرفاصله حرکت قطارها در خطوط شلوغ مترو را کاهش دهد.