موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/181344 :کد

ناگفته‌های دروغ‌پراکنی ضدایرانی صهیونیست‌ها در یوتیوب

احسان موحدیان

  یکشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۴ — ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۸۰   
 تحلیل ایران -ناگفته‌های دروغ‌پراکنی ضدایرانی صهیونیست‌ها در یوتیوب

انتشار تبلیغات جنگی ضدایرانی برای شستشوی مغزی ۴۵ میلیون اروپایی کمک شایانی کرده و بخشی از این همکاری از طریق سکوی به‌اشتراک‌گذاری ویدئوی یوتیوب انجام می‌شود. البته گوگل در این زمینه تنها نیست.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مینت پرس، درحالی‌که اسرائیل به درگیری فیزیکی با همسایگان مختلف خود ادامه می‌دهد، در حال جنگ دیگری در دنیای مجازی با همان شدت است و مبالغ هنگفتی را صرف بمباران اروپایی‌ها با پیام‌هایی می‌کند که اقدامات جنایت‌کارانه آن را توجیه می‌کند. اسرائیل با همدستی شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا مانند گوگل اروپایی‌ها را می‌ترساند و مدعی می‌شود موشک‌های هسته‌ای ایران به‌زودی شهرهای آنها را به ویرانه تبدیل خواهند کرد.آژانس تبلیغات دولتی اسرائیل از زمان حمله به ایران در ۲۳ خرداد، هزینه ده‌ها میلیون پیام تبلیغاتی ویدئویی را تنها در یوتیوب پرداخت کرده است. این تبلیغات، به معنای نقض آشکار سیاست‌های گوگل در زمینه حفظ بی‌طرفی و عدم نفرت‌پراکنی است. در تبلیغات دروغین صهیونیست‌ها حمله به ایران در قالب دفاع ضروری از تمدن غرب توجیه و بزرگ جلوه داده شده است. صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند که اسرائیل با نسل‌کشی که به راه انداخته، در حال انجام یکی از بزرگترین مأموریت‌های بشردوستانه جهان در غزه است.کشورهایی که بیشتر هدف این تبلیغات دروغین قرار گرفته‌اند، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و یونان هستند.
 
 
 
تهمت‌های اسرائیل به ایراندر یکی از پیام‌های سراسر دروغ صهیونیست‌ها در یوتیوب آمده است: ایران دارای یک رژیم متعصب است که در حال شلیک موشک به غیرنظامیان است. این کشور به سمت دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای می‌تازد. درحالی‌که ایران عمداً شهرها را هدف قرار می‌دهد، اسرائیل بادقت برای ازبین‌بردن تهدید عمل می‌کند. این شروع یک پیام تبلیغاتی ویدئویی دولت اسرائیل است که صدها هزار بیننده یوتیوب در اروپا مجبور به تماشای آن قبل از پخش فایل‌های ویدئویی دلخواه خود شده‌اند. نکته جالب این است که صهیونیست‌ها که دارای صدها کلاهک هسته‌ای هستند و هرگز تن به بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نداده‌اند، ایران را که بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای خود تأکید داشته و تحت شدیدترین بازرسی‌های آژانس بوده را به تلاش برای تهدید هسته‌ای متهم می کند. دروغ‌گویی‌های صهیونیست‌ها در مورد نقطه زن بودن موشک‌های آنها نیز پس از انتشار گسترده عکس‌ها و فیلم‌های جنایات آنها در مناطق مسکونی و غیرنظامی ایران و شهادت و زخمی‌شدن هزاران ایرانی باورپذیر نیست.اما اسرائیل به دروغگویی در پیام‌های تبلیغاتی خود در یوتیوب برای فریب اروپاییان ادامه می‌دهد. در یکی دیگر از این پیام‌ها آمده است: معماران ترور که پشت طرح نابودی اسرائیل بودند، نابود شدند. اسرائیل فقط مراکز نظامی و تروریستی را هدف قرار می‌دهد، نه غیرنظامیان را. اما تهدید همچنان پابرجاست. گوینده که در پس‌زمینه صدای او موسیقی ترسناک و تصاویر گرافیکی دلهره‌آور پخش می‌شود، ادامه می‌دهد: ما مأموریت را برای مردم خود، برای بشریت، به پایان خواهیم رساند. اسرائیل کاری را که باید انجام شود، انجام می‌دهد.
 
 
در یک پیام تبلیغاتی دیگر که تنها در سه هفته توسط ۱.۵ میلیون بیننده در اروپا به‌اجبار دیده شده، ادعا می‌شود: برنامه موشک‌های بالستیک ایران فقط تهدیدی برای اسرائیل نیست، بلکه تهدیدی برای اروپا و جهان غرب است. در این ویدئو درحالی‌که تقریباً تمام قاره اروپا به رنگ خون درآمده و یک حمله هسته‌ای القا شده، بیان می‌شود: ایران در حال تولید موشک‌هایی با برد تقریبی ۴۰۰۰ کیلومتر است. این امر اروپا را در محدوده برد قابل‌توجه رژیم قرار می‌دهد.این تهدید فردا نیست. این واقعیت امروز است. تهدید رژیم ایران باید متوقف شود. اسرائیل کاری را که باید انجام شود، انجام می‌دهد!نمایش صهیونیست‌ها به‌عنوان قربانی جنگپیام‌های دروغین و شومی مانند این که به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند، به ده‌ها میلیون نفر در سراسر اروپا رسیده است. در برخی تبلیغات دیگر رژیم صهیونیستی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته و تلاش می‌کند اسرائیل را به‌عنوان یک قربانی پرهیزگار و یک شرکت‌کنندهٔ بی‌میل در جنگ معرفی کنند. در یکی از تبلیغات با پنهان‌کاری در مورد تبدیل مراکز غیرنظامی اسرائیل به اماکن جاسازی تجهیزات نظامی آمده است: تصور کنید، شما نوزاد تازه‌متولدشده خود را در اتاق بیمارستان در آغوش گرفته‌اید. سپس آژیر حمله هوایی به صدا در می‌آید. ایران موشک‌های بالستیک را به بیمارستان‌ها و به اسرائیلی‌های بی‌گناه شلیک می‌کند. بیماران، پزشکان، نوزادان عمداً هدف قرار می‌گیرند. درحالی‌که ایران خانواده‌ها و کودکان را هدف قرار می‌دهد، اسرائیل بادقت پاسخ می‌دهد و به مراکز نظامی حمله می‌کند. این یک جنگ انتخابی نیست. کسانی که غیرنظامیان و بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهند، خود هدف قرار می‌گیرند.
 
 
ادعاهای مطرح شده در چنین ویدئوهایی همگی دروغ و بسیار سؤال‌برانگیز هستند. به‌عنوان‌مثال، ۹۳۵ ایرانی در حملات اسرائیل شهید شده‌اند، درحالی‌که تنها ۲۸ اسرائیلی در حملات ایران کشته شده‌اند. این نشان می‌دهد اسرائیل به‌شدت به دنبال کشتار غیرنظامیان است. در حملات وحشیانه اسرائیل به غزه، این رژیم بارهاوبارها و عمداً بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است. سازمان بهداشت جهانی حداقل ۶۹۷ حمله اسرائیل به مراکز درمانی را در غزه ثبت کرده است. از سوی دیگر حملات ایران به مراکز نظامی و اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست‌ها در مجاورت مراکز غیرنظامی انجام شده و آنها تنها به دلیل موج انفجار آسیب‌دیده‌اند. ۹۴ درصد از بیمارستان‌های غزه بر اثر حملات وحشیانه اسرائیل تخریب یا آسیب‌دیده‌اند و بیش از ۱۴۰۰ نفر از کادر درمان در فلسطین شهید شده‌اند. به‌عنوان نمونه، دکتر عدنان البرش، رئیس ارتوپدی بیمارستان الشفا، توسط زندانبانان اسرائیلی مورد تجاوز قرار گرفته و سپس شهید شده است. طبق گزارش یونیسف، اسرائیل بیش از ۵۰۰۰۰ کودک فلسطینی را شهید یا زخمی کرده است. یک پرستار آمریکایی که در غزه کار می‌کرد، به مینت‌پرس نیوز گفت که سربازان ارتش اسرائیل مرتباً به اندام تناسلی پسران شلیک می‌کنند تا از تولیدمثل آنها جلوگیری کنند.با وجود این، در تبلیغات اسرائیل این رژیم جانی به‌عنوان ناجی مردم فلسطین معرفی می‌شود. یک ویدیوی وزارت امور خارجه اسرائیل که با استفاده از موسیقی حماسی و الهام‌بخش تنظیم شده است، اسرائیل را به‌عنوان محلی توصیف می‌کند که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین عملیات بشردوستانه در جهان را انجام می‌دهد و در آن ادعا شده حماس دروغ می‌گوید!
 
فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، این تبلیغات را رسوایی‌آمیز خواند و مستقیماً یوتیوب را به چالش کشید. وی گفت: چطور می‌توان اجازه چنین کاری را داد؟ این ویدیوهای تبلیغاتی به زبان‌های ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی و یونانی ترجمه شده و تقریباً هفت میلیون نفر فقط در یوتیوب آن را مشاهده کرده‌اند.جنایت رسانه‌ای مشترک گوگل و اسرائیلبر اساس اطلاعات مرکز شفافیت تبلیغات گوگل، تمام ویدیوهای مذکور در قالب محتوای پولی مورد حمایت آژانس تبلیغات دولتی اسرائیل نمایش داده می‌شوند و شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد کمی از میلیون‌ها بازدید آنها طبیعی و عادی است. به‌عنوان مثال، پنج نسخه از ویدیوی کمک بشردوستانه اسرائیل به غزه که بازدید میلیونی گرفته‌اند در مجموع تنها چند هزار لایک و تنها یکی دو نظر ثبت شده دارند و این نسبت منطقی نیست. ویدئوهای تبلیغاتی عادی صهیونیست‌ها بازدید زیادی ندارد و به‌عنوان‌مثال کلیپ‌های دیگر در کانال یوتیوب وزارت امور خارجه اسرائیل روزانه فقط ده‌ها بازدید دریافت می‌کنند، نه میلیون‌ها بازدید که ثابت می‌کند نزدیک به ۱۰۰ درصد ترافیک این ویدئوها حاصل تبلیغات پولی و هدایت اجباری کاربران به سمت مشاهده آنها است.ابعاد این پیکار گسترده جنگ روانی قابل‌توجه است. دولت اسرائیل مالیات‌ها را افزایش و هزینه‌های داخلی را کاهش می‌دهد، ولی بودجه روابط‌عمومی خارجی آن بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش‌یافته است، این وزارتخانه ۱۵۰ میلیون دلار دیگر برای دیپلماسی عمومی دریافت کرده است.
 
 
بخش زیادی از این پول آشکارا صرف تبلیغات می‌شود. در ماه گذشته، وزارت امور خارجه اسرائیل ویدیوهایی را آپلود کرده است که تنها در یوتیوب بیش از ۴۵ میلیون بازدید داشته‌اند. در میان کشورهایی که بیشتر هدف این تبلیغات قرار گرفته‌اند یعنی انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و یونان، کشور آخر یک مورد قابل‌توجه است. در طول ۱۲ ماه گذشته، آژانس تبلیغاتی دولت اسرائیل ۶۵ کمپین تبلیغاتی در یوتیوب را به طور خاص برای شستشوی مغزی مردم یونان تأمین مالی کرده است.در نسخه یونانی یک تبلیغ با عنوان «یک سیستم کارآمد در حال اجرا است و به هر کجا که نیاز باشد کمک می‌کند»، اسرائیل بازگرداننده خیرخواه زندگی به غزه معرفی شده و این کلیپ تنها در چهار روز بیش از ۱ میلیون بازدید داشته است، معادل تقریباً ۱۰ درصد از کل جمعیت یونان. در ذیل این ویدیو در یوتیوب هیچ نظری وجود ندارد و کمتر از ۳۰۰۰ لایک برای آن ثبت شده که واقعیت را در مورد آن برملا می‌کند. وزارت امور خارجه اسرائیل ویدیوهای خود را به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و یونانی آپلود می‌کند. کشورهایی که به این زبان‌ها صحبت نمی‌کنند، مانند اسلواکی، دانمارک و هلند هم هدف قرار گرفته‌اند، هرچند برای کاربران در این چند کشور عموماً نسخه انگلیسی نمایش داده می شود. اسرائیل از هدف قراردادن کشورهایی مانند ایرلند یا اسپانیا که دولت‌هایشان رسماً اقداماتش را محکوم کرده‌اند، اجتناب کرده و هیچ هزینه‌ای برای شستشوی مغزی اتباع آنها نکرده است. دولت نتانیاهو، ظاهراً، تصمیم گرفته برای جلب حمایت در کشورهای متحد تلاش کند و این در حالی است که ساکنان آنها هم به طور فزاینده‌ای علیه اسرائیل موضع می‌گیرند.
 
 
بسیاری از این ارقام تبلیغاتی خوانندگان را شوکه می‌کند، اما نکته جالب این است که این تنها کمپین تبلیغاتی یک سازمان واحد، یعنی آژانس تبلیغات دولت اسرائیل در یک سکوی واحد، یعنی یوتیوب است. این بررسی شامل سایر گروه‌های دولتی و غیردولتی اسرائیل و همچنین سازمان‌های بی‌شماری که به طور جمعی لابی طرف‌دار اسرائیل در غرب را تشکیل می‌دهند، نمی‌شود.اسرائیل همچنین تلاش کرده تا شبکه‌های اجتماعی دیگر، از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و توییتر را نیز تحت تأثیر قرار دهد که باید بررسی های مستقلی در این زمینه نیز انجام شود. در این شرایط ایران نیز باید برای رساندن صدای خود به جهان از طریق ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر تلاش کند. برشی از یک همکاری بسیار گسترده‌تربرخی از ویدئوهایی که دولت اسرائیل منتشر کرده، تلاشی برای به‌تصویرکشیدن اسرائیل در قالبی مثبت است، اما به جای این کار کلیشه‌های نژادپرستانه در مورد تمدن غرب و برتری ادعایی آن مطرح شده است. در یکی از تبلیغات، بنیامین نتانیاهو می‌گوید: می‌خواهم به جهان متمدن اطمینان دهم که ما اجازه نخواهیم داد خطرناک‌ترین رژیم جهان به خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان دست یابد. افزایش برد موشک‌های بالستیک ایران، کابوس هسته‌ای را به شهرهای اروپا و در نهایت به آمریکا خواهد آورد.
 
بنابراین، نخست وزیر اسرائیل تلویحاً می‌گوید تهدید هسته ای و موشکی ایران در قبال اروپا – که البته واقعی نیز نیست - تنها در صورتی اهمیت دارد که به اصطلاح جهان متمدن، یعنی اروپا و آمریکای شمالی را به خطر بیندازد. نتانیاهو در ادامه مستقیماً جنگ ۱۲ روزه (که اسرائیل آغازگر آن بود) را با هولوکاست مقایسه می‌کند و می‌گوید: دیگر هرگز چنین نخواهد شد. امروز، اسرائیل نشان داده که درس‌های تاریخ را آموخته‌است. وقتی دشمنان سوگند یاد می‌کنند که شما را نابود کنند، آنها را باور کنید. وقتی دشمنان سلاح‌های کشتار جمعی می‌سازند، آنها را متوقف کنید. همانطور که کتاب مقدس به ما می‌آموزد، وقتی کسی برای کشتن شما می‌آید، برخیزید و اول اقدام کنید.قوانین تبلیغاتی گوگل صراحتاً تبلیغاتی را که «محتوای تکان‌دهنده‌ای را نمایش می‌دهند یا نفرت، عدم تحمل، تبعیض یا خشونت را ترویج می کنند» ممنوع می‌کند. با این حال، بسیاری از تبلیغاتی که در اینجا شرح داده شده‌اند، صراحتاً تجاوز اسرائیل را توجیه کرده و به آن مشروعیت می بخشند.مینت‌پرس نیوز با گوگل تماس گرفت تا بپرسد آژانس تبلیغاتی دولت اسرائیل چقدر برای تبلیغات هزینه کرده است، این تبلیغات چه تعداد بازدید ایجاد کرده‌اند، آیا این شرکت به اظهارات آلبانیز پاسخی داده یا خیر، و آیا این ویدیوها سیاست‌های آن را نقض کرده‌اند یا خیر.گوگل به سه سوال اول پاسخ نداد و مجدداً تأکید کرد: گوگل سیاست‌های سختگیرانه‌ای در مورد تبلیغات دارد که انواع تبلیغاتی را که ما در سکوی خود مجاز می‌دانیم، تعیین می‌کند.این سیاست‌ها در دسترس عموم هستند و ما آنها را به طور مداوم و بدون تعصب اجرا می‌کنیم. اگر تبلیغاتی پیدا کنیم که این سیاست‌ها را نقض کند، به‌سرعت آنها را حذف می‌کنیم.
 
 
گوگل این ادعای دروغین را مطرح کرده که این تبلیغات را عامل نقض استانداردهای خود نمی‌داند. ولی تعداد کمی از کسانی که ارتباطات گوگل با دولت اسرائیل را مطالعه کرده‌اند، از اینکه این شرکت آمریکایی به دولت نتانیاهو آزادی عمل زیادی می‌دهد، تعجب خواهند کرد. اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، به عنوان یکی از صریح‌ترین حامیان اسرائیل شناخته می‌شود. گوگل حداقل از سال ۱۳۹۵ یعنی زمانی که اولین دفاتر خود را در تل‌آویو افتتاح کرد، در اسرائیل سرمایه‌گذاری مالی کرده است. در سال ۱۳۹۲ اشمیت پس از دیدار با نتانیاهو اعلام کرد: تصمیم برای سرمایه‌گذاری در اسرائیل یکی از بهترین تصمیماتی بود که گوگل تاکنون گرفته است.سرگی برین، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت نیز به دفاع از اسرائیل برخاسته و سازمان ملل را به‌وضوح یهودستیز دانسته و محکوم کرده و به کارکنان گوگل گفته است: استفاده از کلمه نسل‌کشی برای توصیف اقدامات اسرائیل در غزه برای بسیاری از یهودیانی که متحمل نسل‌کشی‌های واقعی شده‌اند، عمیقاً توهین‌آمیز است!اوایل امسال، در حالی که اقتصاد اسرائیل پس از ۱۸ ماه جنایت علیه همسایگانش در تنگنا قرار گرفته بود، گوگل به کمک آمد و در یک خرید رکوردشکن، میلیاردها دلار به اسرائیل تزریق کرد. گوگل شرکت امنیت سایبری محلی ویز را به قیمت ۳۲ میلیارد دلار خریداری کرد. این مبلغ هنگفت - معادل ۶۵ برابر درآمد سالانه ویز به تقویت ۰.۶ درصدی اقتصاد اسرائیل انجامید و برخی از تحلیلگران را به این فکر انداخت که این معامله بیشتر به‌منظور تضمین احیای اقتصاد اسرائیل بوده تا یک سرمایه‌گذاری تجاری هوشمندانه.
 
 
ویز توسط جاسوسان سابق اسرائیلی از گروه اطلاعاتی واحد ۸۲۰۰ تأسیس شده و آنها همچنان در آن مشغول به کار هستند. همین امر سوالاتی در مورد امکان حفظ ایمنی حساس‌ترین داده‌های شخصی کاربران گوگل به وجود آورده است.گوگل سابقه طولانی در همکاری نزدیک با سازمان های اطلاعاتی اسرائیل دارد. تحقیقات مینت‌پرس نیوز در سال ۱۴۰۲ منجر به شناسایی حداقل ۹۹ مأمور سابق واحد ۸۲۰۰ که توسط گوگل استخدام شده‌اند، شد.در میان آنها گاوریل گویدل، رئیس استراتژی و عملیات تحقیقات گوگل، قرار دارد. گویدل در سال ۱۴۰۲ به گوگل پیوست. قبل از آن وی سابقه شش سال فعالیت در واحد اطلاعات نظامی اسرائیل را داشت و در نهایت به سمت رئیس آموزش در واحد ۸۲۰۰ ارتقا یافت. در آنجا، او تیم بزرگی از مأموران را رهبری می‌کرد که داده‌های اطلاعاتی را برای درک الگوهای فعالان متخاصم بررسی می‌کردند.
 
 
فقط گوگل همکار اسرائیل نیستگوگل تنها غول فناوری آمریکایی نیست که جاسوسان اسرائیلی را برای اداره حساس‌ترین بخش‌های خود استخدام می‌کند. همین مطالعه نشان داد که صدها مأمور اطلاعاتی سابق واحد ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی در شرکت‌هایی مانند متا، مایکروسافت و آمازون استخدام شده‌اند و بخش قابل توجهی از آنچه آمریکا در مورد خاورمیانه می‌ داند نیز توسط جاسوسان سابق اسرائیلی نوشته شده است.تحقیقات مینت‌پرس در زمستان سال گذشته، به شناسای شبکه‌ای از فارغ‌التحصیلان واحد ۸۲۰۰ اسرائیل منجر شد که در اتاق‌های خبر رسانه های برتر مجازی در سراسر آمریکا کار می‌کنند.ویکی‌پدیا یکی دیگر از صحنه‌های کلیدی جنگ برای دولت اسرائیل است. در قالب پروژه‌ای که توسط نفتالی بنت نخست وزیر سابق اسرائیل هدایت می‌شد، هزاران جوان اسرائیلی برای نظارت و ویرایش این دایره‌المعارف آنلاین، حذف حقایق دردسرساز و تنظیم مقالات به نفع اسرائیل به کار گرفته شدند. کسانی که بیشترین ویرایش را انجام می دهند، جوایزی از جمله بالن های هوای گرم رایگان برای تفریح دریافت می کنند.
                               

  احسان موحدیان
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :