به گزارش تحلیل ایران، سواحل گسترده خلیج فارس در استان بوشهر به یکی از ظرفیتهای مهم برای تأمین پایدار آب شرب در این استان تبدیل شده است. با توجه به محدودیت منابع آب شیرین و شرایط اقلیمی گرم و خشک، توسعه تأسیسات آبشیرینکن در نوار ساحلی بوشهر نقش قابل توجهی
در تقویت امنیت آبی شهرها و روستاهای ساحلی و حتی مناطق داخلی استان ایفا میکند و بخش مهمی از نیاز آبی استان از طریق شیرینسازی آب دریا تأمین میشود.
در این میان، سرمایهگذاری بخش خصوصی در احداث و بهرهبرداری از تأسیسات آبشیرینکن، به عنوان یکی از رویکردهای مهم در توسعه زیرساختهای آبرسانی مورد توجه قرار گرفته است. مشارکت سرمایهگذاران بخش خصوصی در اجرای این پروژهها، ضمن افزایش ظرفیت تولید آب شرب، زمینه
تسریع در بهرهبرداری از طرحهای جدید و کاهش فشار بر منابع محدود آب سطحی و زیرزمینی استان بوشهر را فراهم کرده است.
تولید 102 هزار مترمکعب آب از طریق تأسیسات آبشیرینکن
علی بردستانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اقدامات انجام شده برای پایداری تأمین آب شرب در این استان، از تولید 102 هزار مترمکعب آب از طریق تأسیسات آبشیرینکن و ورود آن به شبکه آبرسانی خبر داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با بهرهگیری از فناوری شیرینسازی، بخشی از نیاز آبی استان بوشهر تأمین میشود خاطرنشان کرد: در این راستا در مرکز استان، 2 دستگاه آبشیرینکن با ظرفیتهای 35 هزار و 40 هزار مترمکعب در مدار تولید قرار دارند. همچنین در جزیره شیف
و روستای هلیله نیز هرکدام یک آبشیرینکن با ظرفیت یکهزار مترمکعب فعال هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به وضعیت سایر شهرستانها اشاره کرد و افزود: در شهرستان کنگان ظرفیت تولید آب از طریق تأسیسات آبشیرینکن 10 هزار مترمکعب و در شهرستان جم نیز 15 هزار مترمکعب در حال اجرا که بخشی از آن وارد مدار تولید شده است. علاوه بر
این، آبشیرینکن یکهزار و 500 مترمکعبی در شهر اخند عسلویه در حال تولید است و پروژه 5 هزار مترمکعبی عسلویه نیز مراحل ساخت خود را طی میکند.
وی با اشاره به پروژههای در دست اجرا و آماده بهرهبرداری گفت: آبشیرینکن 5 هزار مترمکعبی «بنک» در شهرستان کنگان آماده بهرهبرداری است و در شهرستان دیّر نیز آبشیرینکن 3 هزار و 450 مترمکعبی در حال ساخت است.
بردستان ادامه داد: در دشتستان نیز آبشیرینکن یکهزار و 500 مترمکعبی سعدآباد در حال بهرهبرداری بوده و آبشیرینکن 5 هزار مترمکعبی در وحدتیه فعال است؛ همچنین پروژه 8 هزار و 500 مترمکعبی «آبپخش» نیز در حال احداث است. در نوار ساحلی تنگستان نیز آبشیرینکن
با ظرفیت 7 هزار و 500 مترمکعب در حال اجرا بوده و در نوار ساحلی زیارت دشتی نیز یک سایت یکهزار و 500 مترمکعبی در مدار تولید قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع 405 هزار مترمکعب نیاز آب شرب استان، 102 هزار مترمکعب آن از طریق آبشیرینکنها تأمین میشود، افزود: پیشبینی میشود تا پایان سال جاری، 45 هزار مترمکعب به ظرفیت تولید آب از تأسیسات آبشیرینکن
استان افزوده شود.
وی همچنین به یکی از پروژههای راهبردی استان اشاره کرد و گفت: آبشیرینکن «شهید رئیسعلی دلواری» در جوار نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت 100 هزار مترمکعب در حال اجرا است که بخشی از آن در سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد؛ این پروژه قابلیت افزایش ظرفیت تا 150 هزار
مترمکعب را داراست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش مصرف آب در استان، بر ضرورت صرفهجویی و مدیریت مصرف از سوی مشترکان تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان و افزایش دما در ماههای پیشرو، مصرف آب در فصل تابستان به شکل
قابل توجهی افزایش مییابد و همکاری مردم در مصرف بهینه میتواند نقش مهمی در پایداری تأمین آب شرب داشته باشد.
بردستانی افزود: هرچند شرکت آب و فاضلاب با توسعه زیرساختها از جمله احداث و بهرهبرداری از آبشیرینکنها و تقویت شبکههای آبرسانی تلاش کرده است شرایط تأمین آب را بهبود بخشد، اما استمرار این روند نیازمند همراهی شهروندان در مدیریت مصرف است و انتظار میرود
مشترکان با رعایت الگوی مصرف، از هدررفت آب جلوگیری کرده و در تأمین پایدار آب برای همه هماستانیها همکاری کنند.