موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سلامت

a/161413 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

تب بالای کلاهبرداری با تب‌دنگی

  چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ — ۱۷:۳۸
تعداد بازدید : ۳۶   
 تحلیل ایران -تب بالای کلاهبرداری با تب‌دنگی

درحالی که متخصصان اعلام کرده‌اند که هیچ درمان مشخصی برای تب دنگی وجود ندارد بازار فروش دارو و محصولات پیشگیری کننده از این بیماری در فضای مجازی داغ است.

«کرونا رو رد کردیم رسیدیم به این تب دنگی!»، «خدا رحم ‌کنه یه ویروس جدید شروع شده و حالا باید استرس پشه‌ها رو هم داشته باشیم!»، «کم بدبختی داشتیم تب دنگی‌ هم به دغدغه‌هامون اضافه شد.» این بخشی از نگرانی‌های شهروندان است که در شبکه ایکس به اشتراک گذاشته‌اند. 

در ادامه اضطراب مردم از ابتلا به این بیماری برخی افراد در فضای مجازی اقدام به تبلیغات و فروش روغن برای دفع پشه آئدس کرده‌اند.

این درحالی است مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت 19 تیرماه اعلام کرده است که «استفاده از روغن‌های مختلف مثل روغن نعناع، روغن میخک، روغن درخت چای یا آکالیپتوس روی پوست برای دور کردن پشه آئدس نیز فاقد شواهد علمی مستند است و برخی تبلیغات صورت گرفته در این مورد نیز بی پایه و اساس است.»

26 اردیبهشت ماه سال جاری نخستین مورد ابتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شد.

آمارها نشان می‌دهد تا کنون ۱۴۹ مورد مبتلا به بیماری تب دنگی در کشور شناسایی شده و از این تعداد فقط ۱۱ مورد ابتلای داخلی بوده است. 

همچنین پشه‌های آئدس یک تا ۴ هفته عمر می‌کنند و پشه‌های بالغ هر یک تا ۲ ساعت یک خونخواری انجام می‌دهند. یعنی به طور متوسط در طول عمر خود ۴۰ تا ۵۰ نفر را آلوده می‌کنند.

 

بیماری تب دنگی از سال 2019 به عنوان ۱۰ تهدید اصلی بشر از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده است و 128 کشور درگیر این بیماری شده‌اند. از 60 سال پیش تاکنون تب دنگی در جهان رشد 13 برابری داشته است.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی تدروس آدهانوم استفاده از واکسن جدید تب دنگی را با عنوان «کیو دِنگا» که توسط شرکت داروسازی تاکدا ژاپن ساخته شده است را توصیه می‌کند. 

اما مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس وزارت بهداشت می‌گوید که استفاده از واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیازمند شرایط و تحقیقات زیادی است و «اگر به درستی استفاده نشود خودش می‌تواند عامل مرگ بیماران باشد.»

متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از تب‌دنگی، باید از در معرض نیش پشه‌ها بودن در مناطق خطرناک پرهیز کرد و از روش‌های حفاظت شخصی نظیر استفاده از لوسیون ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، استفاده از پنجره‌ها و درها با توری و... همچنین، برنامه‌های کنترل پشه‌ها و حذف محل‌های آب راکد نقش مؤثری در کاهش ابتلا به تب دنگی دارند.

                               

تب دنگ     تحلیل ایران     بیماری            


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :