موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی انرژی

a/162612 :کد

باد بکارید، برق درو کنید

محمد عنایتی نجف آبادی

  یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ — ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۷۹   
 تحلیل ایران -باد بکارید، برق درو کنید

نیروگاه بادی میل‌نادر با ثبت ضریب ظرفیت ۸۵.۴۹ درصد ۵۸ روز پس از بهره‌برداری رسمی رکورد این شاخص در بین همه نیروگاه‌های بادی سرزمینی جهان را شکست.

به گزارش تحلیل ایران؛ «سرتو به آسمون رسوندم تا دست بادو بگیری، بچرخی و به هیچ لامپی تو ایران بدهکار نشی». این صحبت‌های واحد شریفی اپراتور جرثقیل نصب توربین نیروگاه بادی واقع در منطقه میل‌نادر زابل است.
 
 
نیروگاه بادی تمام ایرانی میل نادر واقع در شمال سیستان و بلوچستان با تولید ۳۱ میلیون کیلووات ساعت برق به ضریب ظرفیت ماهانه ۸۵.۴۹ درصد رسید و رکورد جهانی این شاخص در بین همه نیروگاه‌های بادی سرزمینی جهان را شکست. این برق برای روشن کردن چراغ منطقه‌ای با ۳ برابر جمعیت منطقه سیستان شامل شهر زابل و روستاهای اطراف آن کافی است. ۱۷ خرداد امسال نیروگاه بادی میل‌نادر شامل ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی در منطقه‌ بادخیز نزدیک مرز افغانستان در حالی به بهره‌برداری رسید که آبان ۱۴۰۰ واردات توربین نیروگاه بادی به ایران به دلیل تحریم متوقف شده بود.
 
 
 
 
01:24
۹۲۸ کیلوبایت
«ضریب ظرفیت» از تقسیم برق تولیدی نیروگاه به ظرفیت اسمی در حالت فرضی که به صورت تمام وقت کار کند، محاسبه می‌شود. پیش از این رکورد جهانی ضریب ظرفیت به نیروگاه بادی Lake Turkana در کشور کنیا اختصاص داشت که توسط یک شرکت دانمارکی ساخته شده بود.شرق ایران بر اساس گزارش اطلس‌های جهانی وزش بادی یکی از بکرترین مناطق برای توسعه نیروگاه‌های بادی است اما تاکنون کمتر از ۱ درصد ظرفیت این منطقه مورد بهره‎‌برداری قرار گرفته است.کارشناس انرژی سیما غفاری توسعه تجدیدپذیرها را مطلوب ندانشته و معتقد است که نیروگاه‌های تجدیدپذیر به دلیل هزینه سرمایه‌گذاری بالا و عدم تولید برق پایدار نباید در دستور کار افزایش تولید برق در ایران قرار بگیرند.اما یک کارشناس انرژی دیگر می‌گوید که هزینه سرمایه‌گذاری بالا دلیل بر نامطلوبی اقتصادی نیست و باید جمع هزینه سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری لحاظ شود البته امنیت انرژی در ایران الزام بالاتری است که با توسعه تجدیدپذیرها بدست می‌آید.مهیا کردن شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه تجدیدپذیرها بدون دخالت دولت و افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها متناسب با توسعه نیروگاه‌های گازی و اتمی راهکاری است که کشورهای توسعه یافته از جمله چین و آمریکا طی کردند تا در کنار استفاده از برق سبز پایداری شبکه خود را حفظ کنند.
                               

  محمد عنایتی نجف آبادی
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :