موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/162723 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد

کالاهای اسرائیلی در بازارهای کرانه باختری خریدار ندارد

  ﺳﻪشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ — ۱۹:۴۴
تعداد بازدید : ۳۷   
 تحلیل ایران -کالاهای اسرائیلی در بازارهای کرانه باختری خریدار ندارد

وزارت اقتصاد ملی فلسطین اعلام کرد که در نتیجه پویش های مردمی تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی حجم کالاهای فاسد رژیم صهیونیستی از بازارهای فلسطین افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش تحلیل ایران ، وزارت اقتصاد ملی فلسطین امروز سه‌شنبه گفت: «محصولات اسرائیلی 72 درصد از آنچه ماموران حمایت از مصرف‌کننده در ژوئیه گذشته کشف و ضبط کرده‌اند را تشکیل می‌دهد».

اداره کل حمایت از مصرف‌کنندگان در وزارت اقتصاد فلسطین اعلام کرد: 141 تن محصول فاسد و تاریخ مصرف گذشته در بازارهای کرانه باختری کشف و ضبط کردند که 102 تن از آن محصولات اسرائیلی شامل مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و مواد شیمیایی بوده است.

وزارت اقتصاد فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد که این افزایش حجم کالاهای اسرائیلی فاسد در بازارهای فلسطین ناشی از «افزایش آگاهی مردم در تحریم محصولات و کالاهای رژیم اشغالگر اسرائیل از اکتبر گذشته تاکنون و افزایش تقاضا برای مصرف محصولات بومی و داخلی به جای نمونه های خارجی است افزون بر اینکه قدرت خرید شهروندان فلسطینی نیز در سایه پیامدهای تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی برای تمام بخش های اقتصادی فلسطین کاهش یافته است.

رژیم صهیونیستی از سال 1967 با اقدامات خود در تخریب، محاصره، انزوا و سیاست‌های بازار آزاد علیه کرانه باختری، ظرفیت‌های اقتصاد تولیدی صنعتی و کشاورزی فلسطین را تضعیف کرده و زنجیره‌های تأمین داخلی را پاره کرده است به نحوی که ارتباط داخلی و پیوند بین بخش‌ها و تاسیسات مختلف فلسطینی را از هم پاشیده است و آنها را به طور جداگانه با زنجیره‌های تأمین اسرائیل پیوند زده است.

به طور کلی، سیاست‌ها و رویه‌های رژیم اشغالگر با هدف جلوگیری از تشکیل یک واحد اقتصادی یکپارچه و به جای آن نمایاندن فعالیت‌های اقتصادی پراکنده و شکننده است، از همین رو اقتصاد فلسطین شاهد کاهش مستمر از نظر سهم صنعت و کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و تولید ضعیف ارزش افزوده توسط صنعت بوده است.

توافقنامه ننگین اسلو و ضمائم آن نیز که در سال 1993 بین رژیم اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به امضا رسید به تحمیل و تحکیم این واقعیت اقتصادی با تمام جزئیات آن بر فلسطینیان منجر شده است، با وجود اینکه این توافق موقتی و تنها برای یک دوره انتقالی 5 ساله (1994-1999) بود تا طی آن تشکیلات خودگردان فلسطینی برای به عهده گرفتن بقیه اختیارات و مسئولیت‌ها از جمله کنترل امنیتی و مدنی در مناطق ج آماده شود.

 

 نابرابری در ساختار قدرت اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین توافقنامه موقت اسلو را به یک توافق دائمی مبدل کرده در حالی که اسرائیل به شروط حداقلی این پیمان هم پایبند نیست یعنی این دیگر توافقی بین دو طرف نیست و به ابزاری یک طرفه تبدیل شده است که توسط طرف قوی‌تر برای محدود کردن مطالبات و اهداف سیاسی و اقتصادی فلسطینی‌ها و جلوگیری از توسعه واقعی فلسطین استفاده می‌شود.

 با این حال محمد العامور، وزیر اقتصاد ملی دولت تشکیلات خودگردان فلسطین به تازگی تاکید کرد که مقاومت اقتصادی ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر تقویت شده و تلاش‌ها برای وابستگی به محصولات داخلی و افزایش تولید بیشتر شده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :